درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید. لطفا نظراتتون را از ما دریغ نکنید. با تشکر
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 41
بازدید هفته : 212
بازدید ماه : 203
بازدید کل : 60392
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


روز خوش

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اجتماعی
اخبار روز ایران




آیا مجلس هم باید همچون مردم، از سر درماندگی و عجز ناله کند؟ این از عجایب روزگار است که هم رسانه‌ها و افکار عمومی، باید از این وضعیت اقتصادی بنالند و نیز همه نمایندگان مجلس. مجلسیان بهتر است، عملکرد گذشته خود را جلوی دیدگان بیاورند و آنجا که در تشخیص مصالح کشور و مردم با مصالح دولت و دولتیان دچار اشتباه شدند، باید اندرون را بنگرند و به مردم پاسخگو باشند؛ اما اکنون دیگر خود کرده را تدبیر نیست!
 

تحولات اخیر در بازار ارز و سکه و به طور کل در عرصه اقتصادی، در حالی واکنش مجلس را برانگیخته که باید گفت: «خود کرده را تدبیر نیست».

به گزارش «تابناک»، اعتراض اصلی نمایندگان مجلس به عملکرد تیم اقتصادی دولت است که برخی بر این باورند تعمدا و برخی دیگر معتقدند سهوی، ضربات جبران ناپذیری به کشور وارد شده است، یکی از نمایندگان از خیانت دولت صحبت می‌کند و دیگری از بردن آبروی اقتصاد کشور. هم‌اکنون مجلسیان در حالتی شبیه نیمه تعطیلی و پراکنده، مواضع تندی در پیش می‌گیرند و تلاش می‌کند نوش‌داروهایی را پیش از مرگ به سهراب برساند، ولی دولت همچنان ساکت است.

مقصر در این میان کیست؟

دولت‌ها عموما در هر کشوری، میل به افزایش اختیارات و قدرت را خویش دارند و طبیعتا می‌کوشند تا جایی که می‌شود، خود را از پاسخگویی و شفاف‌سازی رها کنند و در این میان، ثمره صدها سال تلاش نظری و مبارزه عملیاتی تحول در عرصه حکمرانی و سیاست‌ورزی برای کنترل قدرت دولت‌ها، تأسیس مجلس بوده است تا به عنوان نماد حاکمیت مردم؛ خرد جمعی، منافع و مصالح آنان را نمایندگی کرده و دولت را مجبور به پاسخگویی و شفاف‌سازی عملکرد خود کند. تردیدی نیست که هر گونه مسامحه این نهاد در نظارت بر دولت ـ که هیچگاه از سر کشیدن جام قدرت سیری ندارد ـ نه تنها مصالح و منافع یک ملت را قربانی می‌کند، بلکه در مجموع، ممکن است کلیت کشور را به راه‌هایی بی بازگشت راهنمایی کند.

بنابراین، هر گونه سهل‌انگاری دولت، مسئولیت ناپذیری آن، عدم شفافیت آن، بی‌توجهی به مصالح و منافع مردم و کشور به صورت تعمدی یا به دلیل درک نادرست از تحولات و همچنین ناآگاه بودن مدیران دولتی، در کارنامه مجلس ثبت می‌شود.

در واقع امروز نمایندگان مجلس در نشریات و رسانه‌های عمومی به سیاست‌های اقتصادی دولت می‌تازند، ولی گویا آنان راه را اشتباه آمده‌اند. رسانه و مطبوعات و تریبون‌های عمومی برای بیان نظریات افکار عمومی و حتی تظلم خواهی‌های مردم است. تریبون نمایندگان مجلس اتفاقا رأی و نظر آنان در قانونگذاری و نظارت بر دولت است و این از عجایب روزگار است که هم رسانه‌ها و افکار عمومی باید از این وضعیت اقتصادی بنالند و همه نمایندگان مجلس.

در اینکه این وضعیت را دولت باید اداره و مدیریت کند، شکی نیست. اینکه این وضعیت با سوءمدیریت دولت حاصل شده، تردیدی نیست. در اینکه دولت اکنون سکوت کرده و خواسته‌های بحق مردم را پاسخ نمی‌‌گوید، سخنی نیست.

اما آیا مجلس هم باید همچون مردم، از سر درماندگی و عجز ناله کند؟ این از عجایب روزگار است که هم رسانه‌ها و افکار عمومی، باید از این وضعیت اقتصادی بنالند و نیز همه نمایندگان مجلس. مجلسیان بهتر است، عملکرد گذشته خود را جلوی دیدگان بیاورند و آنجا که در تشخیص مصالح کشور و مردم با مصالح دولت و دولتیان دچار اشتباه شدند، باید اندرون را بنگرند و به مردم پاسخگو باشند؛ اما اکنون دیگر خود کرده را تدبیر نیست!
 



پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:, :: 1:22 ::  نويسنده : Hadi

تحریم‌های اقتصادی آمریکا، یک واقعیت است، ولی آنچه بیشتر ملت ما را آزار می‌دهد، خودتحریمی‌‌ها و خودزنی‌های داخلی است که باعث شده، تحریم‌ها تشدید شود. آشفتگی در بازار ارز و طلا، بیشتر از روی نادانی و نداشتن تخصص است. تحریم‌ها حتماً عملیاتی می‌شوند، ولی راه‌های خنثی کردن این تحریم‌ها وجود دارد، باید با مدیریت درست و وحدت کلمه، تحریم‌های تحمیلی را مانند حادثه دفاع مقدس با پیروزی پشت سر بگذاریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آشفتگی بازار ارز و طلا را ناشی نادانی و نبود تخصص خواند و گفت: آنچه بیشتر ملت را آزار می‌دهد، خودتحریمی‌ها و خودزنی‌های داخلی است.

به گزارش «تابناک»، محسن رضایی در پاسخ به اینکه آیا اراده برخی که تلاش دارند، نابسامانی بازار ارز و طلا را صرفاً به تحریم‌های اقتصادی ایران نسبت دهند، اراده‌ای درست است، گفت: تحریم‌های اقتصادی آمریکا، یک واقعیت است؛ اما آنچه بیشتر ملت ما را آزار می‌دهد، خودتحریمی‌‌ها و خودزنی‌های داخلی است که باعث شده تحریم‌ها تشدید شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با همکاری و وحدت و مدیریت درست در اقتصاد، می‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم یا زیان‌های آن را به کمترین میزان خود برسانیم، اما هنگامی که در مدیریت اقتصادی یا در مسائل سیاسی، وحدت کامل در کشور پدید نمی‌آید، یک حرکت کوچک و ضعیف از سوی غرب، می‌تواند اثرات بزرگی ایجاد کند؛ بنابراین، توصیه ما این است که دولت و مجلس در مدیریت اقتصادی، توجه بیشتری داشته باشند و وحدت و همکاری‌ها را افزایش دهند، به این ترتیب است که حتماً می‌شود مسأله ارز و طلا را کنترل کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تعمدی در برخی سیاست‌های داخلی برای آشفتگی در بازار ارز و طلا هست، گفت: فکر نمی‌کنم تعمدی در کار باشد، بیشتر از روی نادانی و نبود تخصص است. از کارشناسان و متخصصان اقتصاد باید بیشتر استفاده شود. در کشور ما اقتصاددانان بسیار برجسته و کارشناسان بسیار خوبی هستند که برای مدیریت مباحث اقتصادی، باید از همه ظرفیت‌های کارشناسی کشور استفاده کنیم.

رضایی افزود: مسائل ارز یا طلا، موضوع بسیار پیچیده‌ای نیست که نشود در ایران حل کرد، بلکه از مسائل پیش پا افتاده اقتصادی دنیاست که به راحتی کنترل و مدیریت می‌شود؛ مهم این است که کارشناسان و اقتصاددانان کشور، به خوبی به کار گرفته شوند تا بتوان از این موانع به خوبی گذر کرد.

وی در پاسخ به این که آیا تحریم‌های غرب علیه ایران عملیاتی می‌شوند، گفت: تحریم‌ها حتماً عملیاتی می‌شوند، ولی راه‌های خنثی کردن این تحریم‌ها وجود دارد. حتماً غرب درصدد این است که تحریم‌ها را تشدید کند و دنبال این کار خواهد بود. ما هم باید تحریم‌ها را جدی بگیریم، ولی این به معنای آن نیست که نمی‌شود آنها را خنثی کرد، بلکه باید با مدیریت درست و وحدت کلمه، تحریم‌های تحمیلی را مانند حادثه دفاع مقدس با پیروزی پشت سر بگذاریم.



چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, :: 12:6 ::  نويسنده : Hadi

منابع و مقامات رژیم صهیونیستی به تحریم نفتی ایران اعتراض کرده و آن را سناریویی طراحی شده توسط باراک اوباما و اتحادیه اروپا برای آغاز و ادامه روند گفت‌وگوها با ایران دانسته‌اند؛ سناریویی که در دو مرحله اجرا خواهد شد.

در حالی که اروپا و آمریکا، هدف تحریم‌های نفتی اخیر اعمال شده علیه ایران را در راستای اعمال فشار بیشتر به ایران جهت دست برداشتن از برنامه هسته‌ای خود اعلام می‌کنند، منابع صهیونیستی این تحریم‌ها را سناریویی آمریکایی می‌دانند.

به گزارش «تابناک»، این منابع تأخیر در تحریم نفتی ایران را سناریویی تعریف شده از سوی باراک اوباما و اتحادیه اروپا می‌دانند که بر پایه آن، تحریم نفتی ایران تا تابستان به تأخیر می‌افتد تا در این فاصله، گفت‌وگو‌های ایران و گروه 1+5، آغاز شود.

بنا بر چنین سناریویی، تحریم‌های ایران تا تابستان به تعویق خواهد افتاد و در آن هنگام هم برای اینکه در روند مذاکرات ایران و 1+ 5، خللی وارد نشود، این تحریم‌ها بار دیگر به تعویق خواهد افتاد و ایران در این فاصله، زمان بسیاری به دست خواهد آورد و مکانیزم‌هایی را برای فروش نفت خود با کمک کشور‌های دیگر پیدا خواهد کرد.

در همین حال، ‌هاآرتص گزارش داد، نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل ضمن انتقاد از شورای امنیت به دلیل برخورد نکردن با ایران گفت: امروز باید در برابر ایران بایستیم، فردا خیلی دیر است. انتقاد‌های مقامات رژیم اسرائیل از شورای امنیت، در حالی است که بناست، دبیر کل سازمان ملل، در آینده‌ای نزدیک ضمن سفر به سرزمین‌های اشغالی، با مقامات این رژیم دیدار کند.

حمله نظامی به ایران و یا تأسیسات هسته‌ای این کشور، تنها گزینه مورد پذیرش سران این رژیم در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران است؛ هرچند این رژیم بارها هشدار داده است که خود به تنهایی می‌تواند حمله‌ای را علیه ایران ساماندهی کند، ولی ارزیابی آنان درباره واکنش ایران، هیچ گاه فرصت یا قدرت چنین کاری را به آنان نداده است.



چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, :: 12:5 ::  نويسنده : Hadi

نزاع میان فرانسه و ترکیه بالا گرفته است. روزنامه‌های ترکیه با تیترهایی همچون «سارکوزی شیطان» و «شرم بر فرانسه» به تصمیم سنای فرانسه واکنش نشان داده‌اند. شهردار آنکارا هم گفته است که نام خیابان سفارت فرانسه در این شهر را تغییر خواهد داد، ولی وزیر خارجه فرانسه از ترک‌ها خواسته که آرام باشند و احساساتی نشوند.

در حالی که وزیر خارجه فرانسه از ترک‌ها خواسته است، در واکنش به تصویب قانونی در فرانسه آرام باشند و احساساتی نشوند، مقامات و رسانه‌های ترکیه از اقدام سنای فرانسه در تصویب قانونی که انکار کشتار ارمنیان توسط امپراتوری عثمانی در خلال جنگ جهانی اول را جرم دانسته، خونشان به جوش آمده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «وطن» در ترکیه با تیتر «شرم بر فرانسه» و روزنامه دیگری با تیتر «سارکوزی شیطان»، به این تصمیم فرانسه واکنش نشان داده است. شهردار آنکارا نیز اعلام کرده، خیابانی را که سفارت فرانسه در آن است، به خیابان الجزایر تغییر نام خواهند داد و در آنجا بنای یادبودی برای افرادی که توسط فرانسه به قتل رسیده‌اند، بنا خواهد کرد.

چندی پیش، نخست وزیر الجزایر از اردوغان خواسته بود که خون الجرایری را برای خود معامله نکند، چرا که یکی از مخالفان استقلال الجزایر تا سال‌ها خود عثمانی بوده است!

بنابراین، رجب طیب اردوغان هم تهدید کرده است که سفر آینده خود به فرانسه را لغو خواهد کرد.

تحلیلگران بر این باورند که آنکارا چند گزینه برای مقابله به مثل در برابر فرانسه خواهد داشت؛ این کشور می‌تواند سفیر خود از فرانسه را فرابخواند و سفیر فرانسه در آنکارا را هم به این کشور برگرداند و سطح روابط دو کشور را تقلیل داده و به سطح کاردار برساند؛ افزون بر این، ترکیه می‌تواند پایگاه‌های نظامی و آب‌های خود را روی نیروهای فرانسوی ببندد. این در حالی است که تعلیق قراردادهای اقتصادی میان دو کشور و به ویژه تعلیق قراردادهای هسته‌ای بین این دو کشور، زیان فوق‌العاده‌ای را به شرکت‌های فرانسوی وارد می‌کند.

با وجود این، گویا، هم‌اکنون دولت ترکیه کاری انجام نخواهد داد، بلکه با راه انداختن جوی تبلیغاتی، منتظر تصمیم سارکوزی خواهد ماند، چرا که این قانون را باید سارکوزی هم امضا کند تا اعتبار عملی یابد؛ بنابراین، در صورتی که این قانون به امضای رئیس جمهور فرانسه هم برسد، احتمالا تنش میان این دو کشور بالا خواهد گرفت.

فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که به صورت سنتی با حضور ترکیه در اتحادیه اروپا هم مخالفت می‌کند و در نزاع ترکیه و قبرس هم جانب قبرس را گرفته است.

مسیحیان ارمنی مدعی هستند، در خلال جنگ اول جهانی، امپراتوری عثمانی نزدیک یک میلیون و نیم ارمنی را به قتل رسانده است. آنان این حادثه را نسل‌کشی دانسته و انکار آن را جرم می‌دانند؛ موضوعی که در فرانسه هم تصویب شده است.

ولی با این حال، ترکیه بر این باور است، هیچ گونه نسل کشی نشده و این میزان کشته هم از مسیحیان ارمنی و هم از مسلمانان ترک بوده است



چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, :: 12:4 ::  نويسنده : Hadi


در سفر رئیس‌جمهور ایران به کشورهای آمریکای جنوبی، آنچه بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می‌کرد، نرفتن محمود احمدی نژاد به برزیل به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای آمریکای جنوبی بود.

گویا در اوضاع کنونی در حوزه روابط بین‌الملل، اتفاقا سیاست تنش‌زدایی که وزارت خارجه در پی گرفته، بهترین راهکار برای تأمین منافع کشور است و دخالت افرادی غیر متخصص در این حوزه، به منافع همه ایرانیان لطمه خواهد زد.

به گزارش «تابناک»، در حین آن سفر، هرچند تحلیل‌هایی درباره عدم برگزاری این سفر وجود داشت، خبری در این باره از سوی مقامات رسمی شنیده نشد، ولی اینک یکی از مشاوران رئیس جمهور و مشخصا مشاور رسانه‌ای ایشان در مصاحبه با یک روزنامه برزیلی به سیاست‌های رئیس جمهور برزیل در قبال ایران حمله و او را متهم کرده که روابط خوب ایران و برزیل را بر هم زده است.

بر پایه این گزارش، جوانفکر، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور، در مصاحبه با روزنامه برزیلی «فولا ـ د سائوپولو»، رئیس جمهور این کشور را متهم نموده که هر آنچه رئیس جمهور سابق برزیل در ایجاد رابطه مناسب با ایران بافته بود، پنبه کرده است.

در زمان ریاست جمهوری «لولا»، حجم مبادلات تجاری ایران از یک میلیارد دلار به بیش از دو میلیارد دلار رسید که موازنه این تجارت به سود برزیل بوده و گویا، هم اکنون تجار برزیلی نیز از این روند احساس خسارت می‌‌کنند، به گونه‌ای که مسئول اتاق صادرات برزیل گفته است که سفارت ایران در برازیلیا و همچنین سفارت برزیل در تهران به تجار این اطمینان را داده است که مبادلات تجاری دو کشور همچنان ادامه خواهد یافت.

اکنون برزیل درباره ایران با یک معضل روبروست؛ از یک سو برزیل باید برای اینکه بتواند به یک ابرقدرت منطقه ای تبدیل شود، لازم است که بازارهای مصرفی همچون ایران را پیدا کند و از سوی دیگر، از رویارویی سیاسی با چنین کشوری خودداری کند.

حملات مشاور رئیس‌جمهور به برزیل، در حالی صورت می‌گیرد که قرار است، وی در آینده‌ای نزدیک به این کشور سفر کند؛ این مطلبی است که سفیر ایران در برزیل، خبر آن را اعلام کرده است.

به رغم مواضع مشاور رئیس‌جمهور ایران، «توار داسیلوا نونز»، سخنگوی وزارت خارجه برزیل گفته است که روابط برزیل با ایران همچنان گرم است و برزیل همچنان برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تردید دارد.

گویا در اوضاع کنونی در حوزه روابط بین‌الملل، اتفاقا سیاست تنش‌زدایی بهترین راهکار برای تأمین منافع کشور است و دخالت افرادی غیر متخصص در این حوزه، به منافع همه ایرانیان لطمه خواهد زد.

بدیهی است، هر شخص می‌تواند در موضوعات گوناگون نظر خود را اعلام کند، اما وقتی به عنوان شخصیتی حقوقی، نمایندگی جمعی را عهده داشته باشد، باید مراقب مواضع خود بوده و به جای دیگر مقامات سخن نگویند، چرا که ممکن است یک سخن نسنجیده، سال‌ها برنامه‌ریزی برای رسیدن به یک هدف را بر باد دهد.



چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, :: 12:3 ::  نويسنده : Hadi

ما از مسئولان امنيتي انتظار داريم در حفظ و صيانت از انديشمندان كشور بيشتر تلاش كنند و از آنها غفلت نكنند؛ چرا كه اين صدمات جبران‌ناپذير است و ما نمي‌توانيم جايگزيني را مانند شهيدان؛ دكتر شهرياري و علي‌محمدي و احمدي‌روشن داشته باشيم.

به باور بسياري از كارشناسان اجتماعي، اشتغال فارغ‌التحصيلان در حرفه‌اي نامتناسب با مدرك تحصيلي هر قدر هم كه درآمدزا باشد به نوعي بيكاري محسوب مي‌شود.

 اسدالله عباسي نماينده مردم رودسر و املش ضمن بیان مطلب فوق به خبرنگار تابناک، خاطر نشان کرد: يكي از علل مهم افزايش بيكاري در بين فارغ‌التحصيلان متناسب نبودن رشته‌ها و آموزش‌هاي دانشگاهي با نياز بازار كار و انتزاعي بودن متون درسي دانشگاه‌ها و تطبيق نداشتن آنها با واقعيت‌هاي اجتماعي است با اين حال واقعيت آن است كه فراگيري حرفه‌هاي مختلف و كسب تخصص در زمينه‌هاي گوناگون حين تحصيل مي‌تواند بار اقتصادي و رواني ناشي از بيكاري فارغ‌التحصيلان را كاهش دهد.

رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس شوراي اسلامي  با بیان اینکه يكي از بحران‌هاي نظام آموزشي ما بيكاري فارغ‌التحصيلان دانشگاهي است، تاکید کرد: از اين منظر بايد گفت كه آموزش نيروي كار كماكان حلقه مفقوده نظام آموزشي كشور محسوب شده و چنانچه متوليان در برنامه‌هاي دراز مدت به امر آموزش حين تحصيل دانشجويان توجه جدي داشته باشند پديده بيكاري فارغ‌التحصيلان تبعات زيان بار كمتري خواهد داشت.

این عضو كميسيون آموزش و تحقيقات با اشاره به اینکه بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی يك نقطه ضعف براي اين نظام آموزشي کشور است، گفت: طبق آمارها امروزه بسياري از فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي علوم انساني از تحصيلات خود نصيبي نبرده و به كار ديگري مشغول‌اند كه هيچ‌گونه ارتباطي با مدرك تحصيلي‌شان ندارد.

دشمنان قصد متوقف كردن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را دارند، به همين دليل بررسي ابعاد ترور مصطفي احمدي ‌روشن در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس آغاز شده است. دشمنان ايران بيكار نمي‌نشيند و در كمين هستند تا از جنبه امنيتي به عباسی با تاکید بر اینکه دشمنان كشور برای ضربه وارد كردن به رشد و توسعه ایران،ا ابعاد فرهنگي، اقتصادي و علمي ما را هدف گرفته‌اند و از هر فرصتي براي ضربه زدن به پيشرفت‌هاي نظام مقدس اسلامي استفاده مي‌كنند، گفت: دشمنان ايران با حركت ناجوانمردانه، به‌نحوي مي‌خواهند فعاليت هسته‌اي كشور را زير سؤال ببرند، از سوي ديگر به اين دليل كه ايران خود به فناوري دست پيدا كرده و صدها دانشمند هسته‌اي تربيت كرده است، رفتار كينه‌توزانه دشمنان عليه ايران تشديد شده است.


این عضو اصولگرای مجلس هشتم با اشاره مباحث مطرح شده اين روزها در كميسيون آموزش و تحقيقات، خاطر نشان کرد: کمیسیون آموزش درصدد بررسي طرح حفاظت از دانشمندان جوان كشور هست و به‌طور قطع كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درباره حفاظت از جان انديشمندان و نخبگان كشور بحث و بررسي مي‌كند ولی ما از مسئولان امنيتي انتظار داريم در حفظ و صيانت از انديشمندان كشور بيشتر تلاش كنند و از آنها غفلت نكنند؛ چرا كه اين صدمات جبران‌ناپذير است و ما نمي‌توانيم جايگزيني را مانند شهيدان؛ دكتر شهرياري و علي‌محمدي و احمدي‌روشن داشته باشيم.


 



دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: 12:49 ::  نويسنده : Hadi
تا کنون هیچ یک از مقامات ایرانی رسما واکنشی که دربردارنده اقدام عملی ایران در برابر این تحریم‌های احتمالی باشد، از خود نشان نداده است. این مقامات درباره واکنش خود درباره مسدود کردن دارایی‌های ایران و اینکه تا کنون چه کاری برای نگهداری از این دارایی‌ها انجام داده‌اند، هم سخنی نگفته‌اند.
 

روز دوشنبه قرار است کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی اعمال تحریم‌هایی جدیدی علیه ایران گرد هم آیند.

به گزارش «تابناک»، در این نشست، موضوع تحریم ایران و مسدود کردن برخی از دارایی‌های ایران در دستور کار قرار خواهد گرفت. با وجود این، خبر‌های منتشره، حکایت از این دارد که هنوز اجماع کاملی بین این کشورها برای تحریم ایران پدید نیامده است.

بنا بر این گزارش، «آلن ژوپه»، وزیر امور خارجه فرانسه به تازگی در اظهاراتی گفته که انتظار می‌رود، توافق نهایی درباره تحریم خرید نفت و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران توسط اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه وزیران خارجه این اتحادیه حاصل شود.

به گفته دیپلمات‌های اروپایی اتحادیه اروپا همچنین محدودیت‌هایی را برای صادرات یا نقل و انتقال عمده طلا به ایران از طریق این اتحادیه در نظر خواهد گرفت. هم‌اکنون کشورهای عضو اتحادیه اروپا، درصدد جلب حمایت سوییس از این تحریم‌ها هستند، چون بخشی از خرید طلای ایران در سال‌های اخیر از سوییس بوده است.

همچنین نام‌های تازه‌ای از افراد و نهادهایی ایرانی به فهرست تحریم ایران توسط اتحادیه اروپا افزوده خواهد شد و فهرست تازه روز سه شنبه منتشر می‌شود. احتمالا نام یک بانک ایرانی در فرانسه هم در فهرست تازه خواهد بود؛ البته درباره زمان آغاز تحریم خرید نفت ایران، هنوز اختلافاتی میان کشورهای اروپایی وجود دارد.

برخی کشورهای اروپایی، خواستار مهلت سه تا هشت ماهه برای اجرای این تحریم ضد ایران هستند. منابع آگاه اروپایی اعلام کردند، قرار است تحریم نفتی ایران آزمایشی به مدت سه ماه انجام شود. همچنین گفته می‌شود، قرار است بخشی از دارایی‌های بانک مرکزی ایران در اروپا توقیف شود.

واکنش ایران چیست؟

تا کنون هیچ یک از مقامات ایرانی، رسم واکنشی که دربردارنده اقدام عملی ایران در برابر این تحریم‌های احتمالی باشد، از خود نشان نداده است. این مقامات درباره واکنش خود در مورد مسدود کردن دارایی‌های ایران و اینکه تا کنون چه کاری برای نگهداری از این دارایی‌ها انجام داده‌اند، سخنی نگفته‌اند.

در زمان کنونی که اروپا به دلیل بحران اقتصادی و تغییرات آب و هوایی در مورد تحریم نفت ایران با اجماع کامل همراه نیست، به دنبال تعویق تحریم ایران به مدت چند ماه برای خلاص شدن از وضعیت کنونی است تا به محض احیای دوباره تحریم کامل نفت و فشار به ایران را شدت بخشد.

آنچه مسلم است، اینکه تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا برای یک دوره کوتاه مدت در نظر گرفته شده است تا به همراه مسدود کردن دارایی‌های ایران از سوی اروپا و در بخشی هم در آمریکا فشارها به ایران به اندازه‌ای برسد که در مذاکرات آتی، غرب دست بالا را داشته باشد. طبیعی است که تحریم نفت ایران برای یک مدت طولانی هم به به بی ثباتی در بازار نفت و هم به آسیب به اقتصاد غرب منجر خواهد شد.
 



دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: 12:47 ::  نويسنده : Hadi

25 ژانویه، نخستین سالگرد آغاز انقلاب مصر است؛ انقلابی که در هجده روز به پیروزی رسید و دیکتاتور آن، مجبور شد، یازدهم فوریه با یک فروند بالگرد به شهر «شرم‌الشیخ» در شرق مصر در نزدیکی سرزمین‌های اشغالی فرار کند.

«عبداللطیف مناوی»، رییس سابق بخش اخبار تلویزیون مصر در کتابی با نام «روزهای آخر مبارک .. هجده روز» که به تازگی تألیف کرده و قرار است 25 ژانویه همزمان با سالگرد آغاز انقلاب مصر روانه بازار شود، آخرین 37 ثانیه از حکومت مبارک و آنچه در کاخ ریاست‌جمهوری مصر رخ داد را با دقت شرح داده است.

به گزارش «تابناک»، وی در بخش‌هایی از این کتاب می‌نویسد: «سوزان ثابت»، همسر دیکتاتور سابق مصر در ساعات پایانی حکومت مبارک به شدت و پیوسته اشک می‌ریخت و همه چیز در همان 37 ثانیه آخر به پایان رسید و دوران مبارک برای همیشه پایان یافت.

گفته می‌شود، «عبداللطیف مناوی»، افزون بر اینکه در این کتاب درگیری و اختلافات شدید پدید آمده در کاخ ریاست جمهوری مصر در دقایق پایانی حکومت مبارک را شرح داده، فاش کرد که «سوزان مبارک» در ثانیه‌های پایانی از شدت ناراحتی در یکی از راهروهای کاخ بیهوش شده بود و محافظان در حالی که بر زمین افتاده بود، او را پیدا کردند.

به گفته محافظان، او به گونه ای بر زمین افتاده بود که می‌بایست بر او گریه کرد، زیرا در همان لحظات، فرزندانش «جمال» و «علاء» در فرودگاه منتظر وی بودند.

«عبداللطیف مناوی» که به ادعای مقامات ارشد رژیم سابق مصر، نقش بسزایی در نوشتن متن آخرین پیام تلویزیونی «حسنی مبارک» و راضی کردن او برای برکناری از قدرت داشت، در ادامه می‌افزاید: پس از اینکه «سوزان مبارک» با کمک و تلاش محافظان به هوش آمد، دقایقی طول کشید تا به اتاق‌های گوناگون در کاخ برود و برخی اسناد و مدارک خصوصی خود و لوازم شخصی‌اش را جمع‌آوری کند.

به گفته رییس سابق بخش اخبار تلویزیون مصر، همسر دیکتاتور سابق مصر پس از به هوش آمدن از محافظان پرسید: به نظر شما، آنها (انقلابیون) به اینجا می‌آیند؟ از شما خواهش می‌کنم که نگذارید به اینجا بیایند! تمنا می‌کنم نگذارید کاخ را ویران کنند. از شما می‌خواهم اینجا بمانید و از کاخ دفاع کنید.

گفته می‌شود، «عبداللطیف مناوی» در دقایق پایانی حکومت مبارک، منتظر صدور دستور از سوی کاخ «حسنی مبارک» بود تا پیام کناره‌گیری مبارک از قدرت را ـ که توسط ژنرال «عمر سلیمان» قرائت شد ـ اعلام کند.

رییس سابق بخش اخبار تلویزیون مصر در ادامه کتاب خود می‌افزاید: پیش از خواندن پیام کناره‌گیری مبارک، همه مردم مصر منتظر بودند که «سوزان مبارک» بیاید و صحبت کند اما نمی‌دانستند او در چه حالی است و چگونه گریه می‌کند؟! او بر زمین نشسته بود و در حالی که گریه می‌کرد، حاضر به ترک کاخ ریاست جمهوری نبود.

«عبداللطیف مناوی» می‌افزاید: فردا روز استعفای مبارک، هنگامی که بالگرد به کاخ رسید تا مبارک و خانواده اش را به شرم الشیخ منتقل کند، افرادی که در بالگرد آمده بودند، گمان می‌کردند که خانواده مبارک را به همراه همه جواهرات گرانبها و لباس‌های شخصی آماده رفتن می‌بینند، ولی سوزان به همراه دو فرزندش اعلام کردند که حاضر نیستند کاخ را ترک کنند.
 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, :: 12:43 ::  نويسنده : Hadi

همه تلاطم‌های بازار ارز و طلا، ناشی از سودجویی نیست. مردم نگران حفظ ارزش پول خود هستند. دولت چه باید بکند؟ آیا پیشنهاد جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد؟راه حل مسأله این نیست که دولت چون کودکی خطاکار خود را از دید مردم که ولی‌نعمت دولتند پنهان کند و یا این که فضای اقتصاد را خارج از حد معقول، امنیتی کند. دولت باید بپذیرد که ملت ایران بخشی از راه‌حل هستند

قیمت سکه و ارز، سریع‌تر از آن چه که انتظار می‌رفت به حدودی رسید که چندی پیش برای بسیاری دور از تصور بود. امروز تمام سکه بهار آزادی مرز 900 هزار تومان را پشت سر گذاشت و دلار نیز به 1900 تومان رسید. دولت اما هنوز از لاک خاموشی در نیامده است و شاید قریب یک ماه است که نه رئیس جمهور و نه وزیر اقتصاد و نه رئیس بانک مرکزی به صورت واضح و علنی در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

به گزارش «تابناک» ، تنها حدود دو هفته پیش، محمدرضا رحیمی نوسانات بازار ارز را به گردن طراحی‌ و سودجویی عده‌ای انداخت که به دنبال کسب منفعت به قیمت آسیب رساندن به اقتصاد ملی هستند.

شاید سخن آقای رحیمی بخشی از حقیقت باشد که هست (ابراز خوشحالی دیروز اوباما از وضعیت اقتصاد ایران)، اما همه آن نیست. دولت باید این را بپذیرد که بخشی از نقدینگی سرگردان اقتصاد ایران، به این خاطر سیل‌آسا به دیوارهای بازار طلا و ارز حمله‌ور شده است که عده زیادی از مردم، به حق نگران کاهش ارزش پولی هستند که ارزش آن در حال کمتر شدن است و تصور می‌کنند در آینده هم کم‌ارزش‌تر هم خواهد شد.

اگر طراحی‌های دشمنان کشور در حال آسیب زدن به اقتصاد ایران است، راه حل مسأله این نیست که دولت چون کودکی خطاکار خود را از دید مردم که ولی‌نعمت دولتند پنهان کند و یا این که فضای اقتصاد را خارج از حد معقول، امنیتی کند. دولت باید بپذیرد که ملت ایران بخشی از راه‌حل هستند به شرط این که دولت با تدبیر و تعقل، راه‌هایی سازنده به مردم ارائه کند که ضمن کاستن از ارتفاع امواج نقدینگی سرگردان، مردم را از حفظ پولشان مطمئن کرده و به اقتصاد کشور نیز کمک کند.

به عنوان مثال، کمتر از دو هفته پیش، رستم قاسمی وزیر نفت اظهار کرد که « به خصوص در رابطه با پروژه‌های مربوط به میادین مشترک نفت و گاز، با توجه به جلوتر بودن شرکای ما در برداشت از این میادین، اگر وزارت نفت و شرکت ملی نفت حتی با نرخ سود ۳۰ تا ۳۵ درصد بتواند منابع مالی تامین کند باز هم به صرفه است تا هر چه سریع‌تر کار روی این میادین آغاز شود و بتوانیم لااقل به اندازه شرکا از این میادین برداشت کنیم.»
 

آیا عرضه اوراق مشارکت با چنین نرخ سودی برای مردم دلبسته به سرنوشت کشور جذاب نیست؟

دولت محترم، مردم راه‌حل مشکلند. به نگرانی آنها احترام بگذارید و پیشنهادهای جذاب‌تر از سکه و ارز ارائه کنید.



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: 17:49 ::  نويسنده : Hadi
هرچند در سفر رئیس ستاد مشترک آمریکا، به سرزمین‌های اشغالی دو طرف بر درک مشترک خود درباره تحولات امنیتی خاورمیانه تأکید کرده‌اند، بدون اینکه نامی از ایران در دیدارهای طرفین برده شود، ولی سایت‌های نزدیک به محافل امنیتی رژیم اسرائیل روایت دیگری از این سفر آورده‌اند.
 

نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده که ایران درصدد است به کشور‌های هسته‌ای جهان بپیوندد؛ بنابراین، تا دیر نشده، باید از آن مسأله جلوگیری کرد، ولی گویا پیامی که باراک اوباما توسط مارتین تمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برای مقامات تل آویو فرستاده، کاملا بر عکس تمایل نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده است.

به گزارش «تابناک»، در هفته گذشته، رسانه‌های غربی درباره سفر وزیر دفاع آمریکا به سرزمین‌های اشغالی نوشتند که وی برای هماهنگی مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره تحولات امنیتی خاورمیانه این سفر را انجام خواهد داد. پیش‌بینی‌ها هم حکایت از این داشت که مارتین تمپسی در این سفر از مقامات تل آویو بخواهد، از فکر حمله نظامی به ایران در شرایط کنونی و بدون هماهنگی با آمریکا صرفنظر کند.

بنابراین، امروز، روز نامه ‌هاآرتص گزارش داده است: در سفر رئیس ستاد مشترک به سرزمین‌های اشغالی، دو طرف بر درک مشترک خود درباره تحولات امنیتی خاورمیانه تأکید کرده‌اند؛ بدون اینکه نامی از ایران در دیدارهای طرفین برده شود. تنها دمپسی به مقامات تل آویو گفته که آمریکا اجازه نخواهد داد، هولوکاستی دیگر علیه یهودیان تکرار شود.

اما در عین حال، «دبکا» که از سایت‌های نزدیک به محافل امنیتی رژیم اسرائیل است، در این باره نوشته است که دمپسی به مقامات تل آویو هشدار داده است که باراک اوباما نمی‌خواهد در اوج کارزار انتخاباتی خود، خبر حمله اسرائیل به ایران را بشنود.

افزون بر این، وی برای مقامات تل آویو روشن کرده که اوباما به دنبال گفت‌وگوهای مستقیم هسته‌ای با ایران است؛ هرچند تلاش برای مذاکرات پیشین با شکست روبه‌رو شده است.
این در حالی است که نتانیاهو پیش از سفر رسمی خود به هلند، از وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش خود خواسته است که در هنگام دیدار با تمپسی، رئیس ستاد مشترک آمریکا درباره حمله به ایران با وی سخن بگوید؛ رخدادی که به ظاهر نیفتاده و برعکس تمایل آنان، نه تنها سخنی از ایران به میان نیامده، بلکه هشدار‌های لازم به این رژیم هم داده شده است.
 



یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: 17:46 ::  نويسنده : Hadi