درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید. لطفا نظراتتون را از ما دریغ نکنید. با تشکر
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 95
بازدید ماه : 208
بازدید کل : 60205
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


روز خوش

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اجتماعی
اخبار روز ایران




بررسی های شرکت امنیتی بیت دیفندر نشان می دهد که بسیاری از برنامه های رایگان عرضه شده در فروشگاه آنلاین اپل حریم شخصی کاربران را نقض می کنند.
 
به گزارش فارس به نقل از اینفورمیشن ویک، این شرکت برنامه همراهی به نام clueful طراحی کرده است که با نصب آن بر روی آیفون و آی پد می توان به میزان نقض حریم شخصی کاربران از سوی برنامه های دیگر پی برد.

برنامه یاد شده با بررسی برنامه های همراه نصب شده بر روی گوشی  آیفون نشان می دهد که کدامیک حریم شخصی کاربر را نقض می کنند. برنامه یاد شده تاکنون عملکرد بیش از 60 هزار برنامه همراه سازگار با سیستم عامل iOS را بررسی کرده است.

البته اپل به بهانه های مختلف به تازگی این برنامه را از فروشگاه آنلاین خود حذف کرده است. اما بیت دیفندر می گوید بررسی عملکرد برنامه های همراه آیفون را کماکان ادامه می دهد. این بررسی ها حاکیست برنامه های مختلف آیفون به فهرست تماس کاربر، اطلاعات کاربری وی در سایت هایی مانند فیس بوک و توییتر، میزان ذخیره باتری، اطلاعات سرویس جی پی اس و ... دسترسی پیدا می کنند.

مشکل دیگر آن است که 43 درصد از برنامه های آیفون اطلاعات کاربران را در حین نقل و انتقال رمزگذاری نمی کنند و در نتیجه اگر کاربر از شبکه های ناایمن وای – فای استفاده کند ممکن است حجم زیادی از اطلاعاتش سرقت شود.

یافته های بیت دیفندر نشان می دهد 41 درصد از برنامه های همراه آیفون اطلاعات مکانی کاربران را سرقت می کنند و 20 درصد هم به فهرست تماس کاربر دسترسی کامل خواهند داشت.
 



یک شنبه 1 مرداد 1391برچسب:, :: 22:19 ::  نويسنده : Hadi
در حالی که آگاهانه یا ناآگاهانه روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرای امروز، جنگ انتخاباتی را علیه یکدیگر آغاز کرده بودند، روزنامه ارگان دولت در یادداشتی به تشریح علت مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد و مبانی فکری متناظر با این رویکرد پرداخته است.

حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، یکی از موضوعات مورد توجه برخی روزنامه‌های صبح امروز بود.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب که چندی است در حال گرم کردن تنور انتخاباتی جناح خود هستند، امروز مشترکا سخنان مجید انصاری را دستمایه تیتر یک و گزارش‌های سیاسی خود قرار دادند.

تیتر مشترک این روزنامه‌ها بخش پایانی سخنان انصاری بود که گفت: «این بار نوبت اصلاح‌طلبان است».

آرمان در گزارش خود در این زمینه نوشت: «یک عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در گفت‌وگوی مفصلی که روز گذشته انجام داد، به بسیاری از شایعات و اخبار غلط واکنش نشان داد و در عین حال، به طور شفاف و روشن به تبیین راهکار اصلاح‌طلبان در انتخاباتی پرداخت که قرار است در سال ۹۲ برگزار شود و در پایان این جمله را گفت: «در انتخابات، این ‌بار نوبت اصلاح‌طلبان است».

اما در حالی که آفتاب یزد و شرق هم به سخنان مجید انصاری پرداخته بودند، روزنامه رسالت گفت‌وگوی احمد خاتمی با فارس را دستمایه گزارش یک صفحه نخست خود قرار داد و از تیتر «نگاه اصلاح‌طلبان ارتباطی با گفتمان انقلاب اسلامی ندارد»، در گزارش خود نوشت: «آیت الله سید احمد خاتمی با تأکید بر اینکه افراد مطمئن باید در پست‌های کلیدی کشور قرار گیرند، گفت: نگاه اصلاح‌طلبان، ارتباطی با گفتمان انقلاب اسلامی ندارد».

این روزنامه همچنین در بخشی دیگر هم از قول معاون فرهنگی سپاه به اصلاح‌طلب‌ها هشدار داد که از لطف نظام سوء‌استفاده نکنند. رسالت در این باره نوشت: «حمیدرضا مقدم فر معاون فرهنگی سپاه در گفت‌وگو با مهر در خصوص بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه سیاسی کشور و حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: موقعیت اصلاح‌طلبان امروز شبیه وضعیت جریان نهضت آزادی و ملی ـ مذهبی‌ها در دهه اول انقلاب و دوران امام است.

وی افزود: «نهضت آزادی و ملی ـ مذهبی‌ها آن زمان به خاطر خیانت‌هایی که در حوزه نظریه، بیانیه و فعل سیاسی انجام داده بودند، در نزد مردم منفور شدند و امام نیز آن‌ها را طرد کردند».

اما این تنها بحث انتخاباتی روزنامه‌ها نبود. اعتماد هم گزارش یک سیاسی خود را با نام «اصولگرایان از چه می‌هراسند، انسجام رقیبان یا اختلاف رفیقان» را به رخدادهای انتخاباتی اختصاص داده و نوشته: «چرا هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، حجم خشم اصولگرایان به جریان اصلاحات بیشتر می‌شود؟ چرا اکثر مطالب سایت‌ها و خبرگزاری‌های آن‌ها مربوط به اصلاح‌طلبان و تخطئه آنهاست؟ آیا در زیر پوست سیاست در جلساتی که شنیده‌های این سایت‌ها مدعی برگزاری آنند، اتفاقی در حال حادث شدن است؟»

و در ادامه پاسخ می‌دهد: «این نگرانی اصولگرایان کاملا بجاست، چرا که عملکرد آن‌ها در سال‌های اخیر به گونه‌‌ای بوده که تمام ضعف‌های اصلاح‌طلبان را پوشانده است. محدویت‌هایی که در این دوران برای اصلاح‌طلبان ایجاد کرده‌اند، آن‌ها را در موضعی قرار داده که مردم در صورت انتخاب، اصلاح‌طلبان محروم از حق دفاع را بر اصولگرایان تثبیت ‌شده در موضع حمله ترجیح خواهند داد. علاوه بر این مسأله که در واقع می‌تواند برداشت تاریخی اصولگرایان از تجربیاتشان باشد، شواهدی هم وجود دارد که نگرانی آن‌ها را بیشتر می‌کند؛ مثلا تلاش برای ایجاد اتاق فکر که مدتی است توسط برخی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود».
 
اما اعتماد علاوه بر این‌ها، گفت‌وگوی مفصلی با عباس سلیمی نمین انجام داده که با نام «مکانیزم‌ها اصلاح نشود، رییس‌جمهور بعدی هم منحرف خواهد شد» در صفحه سیاست خود به چاپ رسانده که در آن آمده است: «سه رییس‌جمهور اخیر ایران با وجود تفاوت‌های آشکاری که به لحاظ دیدگاه‌ها و سیاست‌ها با یکدیگر داشتند، به سرنوشتی تقریبا یکسان مبتلا شدند. هاشمی و احمدی‌نژاد که در آغاز کار خود به عنوان رییس‌جمهور از حمایت تام جناح راست بهره‌مند بودند، در اواخر کار، با این جناح به تقابل پرداختند و تا مرز تبدیل شدن به اپوزیسیون نظام پیش رفتند. قطعا معرفی کردن رییس‌جمهور مورد تأیید نظام به عنوان شخصیتی که می‌توان او را اپوزیسیون نظام دانست، درباره خاتمی که خاستگاهی غیر از جناح راست داشت، آسان‌تر بود. اما اینکه چرا هرکس در مسند ریاست‌جمهوری ایران قرار می‌گیرد در ‌‌نهایت با اندکی تفاوت، به ورطه تقابل با نهادهای محافظه‌کار کشیده می‌شود، سوالی است که عباس سلیمی‌نمین پاسخ آن را در رابطه دولت‌ها با حیاط‌خلوت‌های اقتصادی نظیر دانشگاه آزاد می‌داند. او معتقد است جناح راست در تلاش برای کسب عقبه اقتصادی پیشرو‌تر از جناح چپ بوده است».
 
سلیمی نمین در این مصاحبه همچنین اشاره‌ای به حاشیه‌های دولت کرده و در خصوص برکناری وزیر اطلاعات می‌گوید: «رهبری از آقای احمدی‌نژاد پرسیدند که شما می‌خواهید چه کسی را جایگزین وزیر اطلاعات کنید؟ آقای احمدی‌نژاد هیچ گزینه‌‌ای معرفی نکرد و گفت من خودم می‌خواهم سرپرست وزارت اطلاعات شوم. برای رهبری مشخص بود که می‌خواهند وزارت اطلاعات را در شرایط بدون درگیری به دست افراد غیرقابل اعتماد بسپارند».

نسل کشی مسلمانان در میانمار که این روز‌ها اعتراض بسیاری را در ایران برانگیخته است و روز گذشته در سخنان رهبر انقلاب هم به آن اشاره شد، در صفحات بسیاری از روزنامه‌های صبح امروز بازتاب داشت. ملت ما با تصویری دردناک از یکی از قربانیان این نسل کشی از سکوت سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری در قبال قتل عام مسلمانان میا‌نمار نوشت و از درخواست ایران از سازمان ملل برای ورود و حمایت از مسلمان این کشور خبر داد.
 
روزنامه ایران امروز هم در ادامه گزارش روز گذشته خود که از هجمه‌های داخلی برای نسبت دادن گرانی‌ها به عملکرد دولت نوشته بود، امروز در مطالبی مفصل‌تر به این موضوع پرداخته است؛ اما جالب‌تر از آن، یادداشت امروز این روزنامه به قلم محسن ذاکری با نام «گشت ارشاد مهربانم آرزوست» است که نویسنده در آن یادآور شده که در شماره پیشین علت مخالفت دکتر احمدی‌نژاد با گشت ارشاد و مبانی فکری متناظر این رویکرد را بیان کرده و اکنون بر آن است تا برخی نظرگاه‌های حامیان این طرح را معرفی کند و در مقام نقد و جرح آن برآید.

وی در این یادداشت می‌نویسد: «درد موافقان و مخالفان گشت ارشاد در موضوع حجاب و عفاف یگانه است، تفاوت اما آنجاست که ما بر خلاف موافقین گشت ارشاد، درمان این معضل را نه تنها در این شیوه نمی‌یابیم که بهترین راه برای گسترش بدبینی به حجاب و آفرینش نگاه منفی، در پی گرفتن همین شیوه غلط است و از این روست که برخی تحلیل‌های سیاسی از آن ارائه می‌دهند، چرا که وضوح و روشنی بی‌نتیجه بودن این شیوه را در نوردیده و در مقام نقض غرض ایستاده است. موافقان و مخالفان گشت ارشاد، همه در این مسأله که بدحجابی پدیده‌ای ناخوشایند است، متفقند؛ اما نگاه ما در این نکته بارز می‌گردد که سیاهی را با سیاهی شستن، نه راه است نه ره به جایی خواهد برد. بدحجابی اگرچه ناخوشایند است اما برخورد گشت ارشادی، تحقیر، درگیری، ایجاد فضای امنیتی ـ پلیسی و آشفتن روان ملت، پدیده‌ای ناخوشایند‌تر است که عواقبش گریبانگیر مردم و مسئولین خواهد شد، پس آنان که در اندیشه حراست و حفاظت از این نظام مقدس هستند می‌بایست پیشگام نقد و جرح گشت ارشاد باشند».
 



یک شنبه 1 مرداد 1391برچسب:, :: 22:18 ::  نويسنده : Hadi
آیا ماه مبارک رمضان به ما کمک می‌کند تا جلوه‌های مسلمانی و انسانی خود را بهتر به نمایش بگذاریم؟ این خبر با نظرهای شما نوشته و تکمیل می‌شود.

هر ساله، آغاز ماه مبارک رمضان در سراسر دنیا با تغییراتی در سبک زندگی مسلمانان همراه است؛ تغییراتی که هم برخاسته از فرهنگ ناب اسلامی است و هم اینکه در سال‌های اخیر، به عنوان فرهنگ مشخصهٔ مسلمانان در سرتاسر جهان شناخته می‌شود.

البته ناگفته نماند که به جز تغییر وعده غذایی مسلمین، رفتار و سکنات آن‌ها هم دستخوش تغییرات گسترده‌ای می‌شود.

اگر تجربه سفر به یکی از کشورهای مسلمان را در این ماه داشته باشید، می‌بینید که در بیشتر این کشور‌ها در این ماه‌ها، سفره‌های افطار گسترده‌ای برای اطعام فقرا در سرتاسر شهر گسترده می‌شود. رفتار کسبه با مردم و به ویژه فقرا بسیار مهربانانه‌تر است و اساسا این ماه را ماه عید فقرا می‌خواند. کسبه با مشتری‌ها با مدارای بیشتری رفتار می‌کنند و همه تلاش دارند تا در ماه رحمت الهی، گوشه‌هایی از رحمت را به یکدیگر نشان دهند.

در ایران، هرچند گویا این سنت‌ها در گذشته در رگ زندگی مردم مسلمان ما جاری بوده، اکنون به فراموشی سپرده شده است.

بنابراین، باید پرسید، آیا ماه رمضان در زندگی ما ایرانی‌ها هم تغییراتی پدید خواهد آورد؟ آیا مناسبات اجتماعی در این ماه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و متفاوت می‌شود؟ کسبه با مشتریان و ما با فقرا مهربانتر می‌شویم؟ آیا ماه رحمت الهی به ما کمک می‌کند تا جلوه‌های مسلمانی‌مان را بیشتر به نمایش بگذاریم؟



یک شنبه 1 مرداد 1391برچسب:, :: 22:17 ::  نويسنده : Hadi
چند روز پس از وقوع انفجار در محل ساختمان شورای امنیت ملی سوریه که به کشته شدن چند تن از مقامات عالی‌رتبه نظامی این کشور انجامید، درگیری‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد. با این حال، اخبار حاکی از آن است که بشار اسد با یک راهبرد جدید، درصدد است اقتدار دولتی را بار دیگر در کشور برقرار سازد.

چند روز پس از وقوع انفجار در محل ساختمان شورای امنیت ملی سوریه که به کشته شدن چند تن از مقامات عالی‌رتبه نظامی این کشور انجامید، درگیری‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد. با این حال، اخبار حاکی از آن است که بشار اسد با یک راهبرد جدید، درصدد است اقتدار دولتی را بار دیگر در کشور برقرار سازد.

 پایگاه خبری «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی رژیم صهیونیستی، در گزارشی اختصاصی از اوضاع سوریه نوشته است که بشار اسد توانسته خود را به سرعت از تشویش و آشوب پدید آمده بر اثر انفجارهای اخیر،‌‌ رها کرده و سیاست‌های جدیدی را در پیش بگیرد.

بنا بر این راهبرد، اسد یک فرماندهی جدید برای مبارزه با شورشیان ایجاد کرده که ژنرال «ماهر اسد»، برادر کوچکترش در رأس آن است. وی همچنین ژنرال «علی مملوک» را به ریاست سرویس امنیت و ژنرال «حافظ مخلوف» را به سمت فرمانده نظامی دمشق منصوب کرده است.

افزون بر این، «فهد جاسم الفریج» نیز به عنوان وزیر دفاع جدید سوریه سوگند یاد کرد.

در ادامه این گزارش آمده، با وجود بی‌ثباتی‌های پدید آمده، ارتش سوریه به سرعت به خدمت خود بازگشت و هیچ نشانه‌ای از شوک یا تزلزل در سطوح فرماندهی دیده نمی‌شود.

بنا بر این گزارش، تا مدت ۴۸ ساعت، ارتش توانست شورشیان را از منطقه «میدان» دمشق بیرون کند و در زمانی که برخی رسانه‌ها بر تصرف دو مسیر ارتباطی میان سوریه و عراق تمرکز کرده بودند، واحد فرماندهی جدید سوریه آغاز به کار کرده و در یک حرکت تاکتیکی، درصدد انتقام‌گیری از ترکیه به واسطه دخالتش در انفجار دمشق برآمده بود.

بر این اساس، دولت سوریه راه را برای ورود اعضای گروه «پ.ک.ک» از عراق به مناطق کردنشین شمال سوریه باز کرده و به آن‌ها اجازه داده است، در طول مرز ترکیه، پایگاه‌های عملیاتی برپا کنند.

این کار، سه نتیجه فوری خواهد داشت:

۱ ـ دولت اسد، با قرار دادن پایگاه‌هایی در اختیار «پ.ک.‌ک» برای اقدام علیه آنکارا، خواهد توانست اقلیت دو، سه میلیون نفری کرد سوریه را (که ۱۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند) آرام کرده و اطمینان حاصل کند که آنها به شورش‌های ضددولتی نخواهند پیوست.

۲ ـ با اطمینان یافتن از وفاداری کرد‌ها، دولت سوریه می‌تواند نیروهای مستقر در آن مناطق را برای مبارزه با شورشیان به مناطق دیگر بفرستد.

۳ ـ ترکیه که تاکنون به عنوان پایگاهی برای شورشیان موسوم به «ارتش آزاد سوریه» عمل کرده، خودش از مرز جنوبی با سوریه، با یک تهدید استراتژیک روبه‌رو می‌شود.

در حقیقت، اسد به این نتیجه رسیده که با وارد کردن نیروهای «پ.ک.ک» به سوریه و نیز دادن وضعیت نیمه خودمختار به مناطق کردنشین، می‌تواند کرد‌ها را برای به دست آوردن موقعیتی مشابه در آن سوی مرز با ترکیه تشویق کرده و به اقدام علیه دولت آنکارا وادارد.

دبکافایل در پایان می‌نویسد: «پ.ک.ک» نیز به سرعت به این سیاست اسد پاسخ داده است. انفجار خط لوله کرکوک ـ جیحان که وظیفه انتقال یک چهارم نفت صادراتی عراق به ترکیه را بر عهده دارد، کاری بود که از طریق «پ.ک.ک» انجام شده و مستقیم ترکیه را هدف قرار داده است.
 



یک شنبه 1 مرداد 1391برچسب:, :: 22:14 ::  نويسنده : Hadi

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه هنوز زمان مشخصی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم تعیین نشده است، بیان کرد: احتمالاً انتخابات ریاست‌ جمهوری اواخر خرداد یا تیر ماه 92برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری عباسعلی کدخدایی دقایقی قبل در حاشیه همایش ناظران بصیر ویژه دفاتر نظارتی شورای نگهبان در استان مازندران در جمع خبرنگاران فارس و مهر با تأکید بر اینکه هنوز تاریخ مشخصی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره یازدهم مشخص نشده است، اظهار داشت: این انتخابات احتمالاً اواخر خرداد ماه یا تیر ماه 92 برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر آمادگی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای در دوره یازدهم ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: برای این منظور گروه کارشناسی شورای نگهبان و وزارت کشور تشکیل شده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره برگزاری انتخابات توأمان ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا نیز گفت: بر اساس قانون این دو انتخابات باید توأمان برگزار شود.



دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 23:3 ::  نويسنده : Hadi
پس از بررسی دقیق موضوع و بازجویی از این مرد، مشخص شد که او مدتی از نیروهای حراست خارج از منزل حضرت آیت الله سیستانی بوده از همین رو توانسته بود به راحتی خود را به نزدیکی منزل برساند.

ه گزارش شیعه آنلاین، اخبار رسیده از شهر نجف اشرف در عراق حاکی از آن است که نیروهای اداره مبارزه با تروریسم تابع استانداری نجف، روز گذشته طرح ترور مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله سید «علی سیستانی» را خنثی کردند.

در همین راستا یک منبع امنیتی عراقی که از که نیروهای اداره مبارزه با تروریسم است به خبرنگار الوعی گفت: نیروهای ما موفق شدند که یک فرد مسلح را که کمربند انفجاری دور کمر خود بسته بود و به منزل حضرت آیت الله سیستانی نزدیک شده بود را شناسایی و بازداشت کنند.

از سوی دیگر «حامد خفاف» سخنگوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی نیز با تأیید این خبر گفت: ظهر روز یکشنبه یک مرد 39 ساله ساکن شهر نجف تلاش کرد حضرت آیت الله سیستانی را در منزلش ترور کند.

«خفاف» در ادامه افزود: پس از بررسی دقیق موضوع و بازجویی از این مرد، مشخص شد که او مدتی از نیروهای حراست خارج از منزل حضرت آیت الله سیستانی بوده از همین رو توانسته بود به راحتی خود را به نزدیکی منزل برساند.

سخنگوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی همچنین گفت: وی اخیرا بارها و بارها تلاش کرده بود خود را به داخل منزل حضرت آیت الله سیستانی برساند و همواره می گفت می خواهد با ایشان دیدار کند تا برای انجام عمل جراحی دخترش در هندوستان، از ایشان کمک نقدی بگیرد. وی می گفت برای انجام این عمل جراحی به 10 میلیون دینار عراقی پول نیاز دارد، اما حجة الإسلام سید «محمدرضا سیستانی» فرزند مرجع عالیقدر با انجام چنین دیدار مخالفت می کرد زیرا می گفت "این روزها حال حضرت آیت الله سیستانی خیلی مناسب نیست".

«حامد خفاف» در ادامه گفت: به نظر می رسد مخالفت بیت حضرت آیت الله سیستانی با دادن این مبلغ، موجب گردید که این مرد تصمیم به ترور این مرجع عالیقدر بگیرد اما بحمدالله تلاش او ناکام ماند و نیروهای امنیتی موفق شدند در وقت مناسب او را شناسایی و بازداشت کنند.

گفته می شود که استانداری نجف اشرف با انتشار این خبر مخالفت ورزیده زیرا معتقد است که با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، ممکن است اوضاع نجف ناامن و بی ثبات گردد.



دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 23:2 ::  نويسنده : Hadi

بازار طلا و ارز این هفته روزهای سردرگمی را پشت سر گذاشت. علیرغم کاهش قیمتها در این بازار، روند کاهش بسیار کند است و پراکندگی حجم معاملات نشان میدهد که بازار همچنان در بین اخبار و اتفاقات سردرگم عمل میکند. همزمان بهای جهانی اونس طلا افزایشی چند دلاری را نسبت به هفته گذشته نشان میدهد.

بازار طلا و ارز این هفته روزهای سردرگمی را پشت سر گذاشت. علیرغم کاهش قیمتها در این بازار، روند کاهش بسیار کند است و پراکندگی حجم معاملات نشان میدهد که بازار همچنان در بین اخبار و اتفاقات سردرگم عمل میکند. همزمان بهای جهانی اونس طلا افزایشی چند دلاری را نسبت به هفته گذشته نشان میدهد.

به گزارش تابناک،در این هفته حجم خالص معاملات در بازار جهانی طلا بیش از 59 تن کاهش داشت که بخش اعظم این کاهش ناشی از گزارش هفته پیش نرخ بیکاری ماهانه در ایالات متحده بود. بازار همچنان منتظر اعلام سیاستهای انبساطی فدرال رزرو است. این کاهش در حجم معاملات از سویی همراه بود با کاهش در حجم معاملات بلند مدت و در مقابل افزایش حجم معاملات بلند مدت در بازار که همین کاهش حجم معاملات بلند مدت نیز در کاهش خالص حجم معاملات تاثیرگذار بوده است.

تحلیل ها حاکی از آن است که اقبال به سمت معاملات کوتا مدت در بازار موجب نوسانات اندکی در بهای اونس میشود و تا زمانی که فدرال رزرو اقدام لازم را در راستای در اختیار گذاشتن تسهیلات مقداری برای اقتصاد آمریکا انجام ندهد، این وضعیت ادامه خواهد داشت. این همفته برنانکه قرار است گزارشی را در کنگره ارائه کند که چشم معامله گران از همکنون به این گزارش است.

در بازار جهانی نفت، همچنان کاهش خالص حجم معاملات به چشم میخورد. هفته گذشته این کاهش حجم معاملات به بیش از 21 ملیون بشکه رسید که در این هفته هرچند این کاهش نسبت به هفته قبل بسیار اندک است، اما هنوز 3 میلیون بشکه کاهش معاملات در بازار دیده میشود.

از سویی هنوز هم تمایل به انجام معاملات کوتاه مدت نسبت به بلند مدت در بازار دیده میشود که ناشی از عدم اطمینان خریداران و معامله گران از آینده بهای نفت است. بازار دچار یک نوع سردرگمی دربین کاهش تقاضای ناشی از کندی رشد اقتصادی چین و آمریکا از یکسو و کاهش عرضه ناشی از تحریم ایران و کاهش تولید اوپک است.

این هفته در پی اعلام مقامات چینی برای حمایت از اقتصاد این کشور بهای نفت افزایش پیدا کرد. همچنان معادله عرضه و تقاضا بر قیمت نفت تاثیر گذار است و پیش بینی قیمت نفت برای سه ماهه سوم 2012 برابر میانگین 100 دلار در هر بشکه برای نفت برنت خواهد بود. در این میان هر موضوعی که موجب افزایش قیمت نفت شود، مسائل و تنشهای فعلی مانع از کاهش مجدد آن خواهد بود. بهای نفت اوپک نیز به مرز 100 دلار نزدیک شده است.

رصد این هفته قیمت ها در بازارهای جهانی نشان میدهد که هم در بازار فلزات پایه، هم در خصوص فلزات گرانبها و هم در خصوص بهای نفت، قیمت ها افزایش دارد. معنی دیگر این امر آن است که اقتصاد آمریکا و دلار همچنان دچار ضعف است.

اما در تهران، بازار طلا و ارز این هفته با سردرگمی مواجه شد. برخلاف هفته گذشته که قیمت سکه و طلا به همراه دلار به شکلی تدریجی درحال کاهش بود و هرچند این کاهش چندان محسوس نبود اما روند یکسانی داشت، این هفته اما در مقاطعی بهای سکه و طلا افزایش یافت.

البته این افزایش تنها مدتی اندک بود و مجددا روند کاهشی قیمتها ادامه یافت. وضعیت اقتصادی این روزها در کشور و تنشهای موجود در خصوص افزایش قیمتها به همراه هیجان ناشی از احتمال بسته شدن تنگه هرمز باعث میشود بازار طلا و ارز در تهران همچنان سردرگم باشد. معاملات در این بازار پراکنده است و نشان از تصمیمات آنی و بی برنامه معامله گران دارد. قیمت ها در مقایسه با هفته قبل کاهش را نشان میدهند اما همچنان این کاهش چندان قابل توجه نیست و همانگونه که گفته شد این امر نشان از سردرگمی بازار دارد.

طرح چند نرخی شدن ارز به همراه شایعات پیرامون آن و اخبار مبنی بر دو نرخی شدن ارز در آینده روند کاهش قیمت دلار و ارز را در بازار کند ساخته است و اعلام بانک مرکزی مبنی بر اولویت بندی تخصیص ارز مرجع میتواند موجب شکل گیری تقاضای افزون در بازار در کوتاه مدت باشد.

بر این اساس پیش بینی میشود که بهای دلار طی هفته آینده همچنان با نوسانات اندک در مرز قیمت های فعلی یعنی 1910 تا 1925 تومان در نوسان باشد. چنانچه با اعلام سیاست بانک مرکزی حجم تقاضا در بازار افزایش یابد البته نوسان طی قطعی افزایشی خواهد بود که به همراه آن نوساناتی افزایشی را در بهای طلا نیز شاهد خواهیم بود. بر این اساس به معامله گران توصیه میشود که چنانچه این اتفاق رخ داد، با احتیاط و با پرهیز از رفتار هیجانی منتظر رسیدن قیمتها به مرز ثبات مجدد باشند.

 

جدول بهای جهانی فلزات (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


 

قیمت در پایان روز(دلار)

بیشترین قیمت

میزان تغییر نسبت به هفته قبل

طلا (اونس)

1591.72

1596.70

3.72

نقره

27.30

27.57

0.1

آلومینیوم

1910

1917

14

مس

7700

7730

169

نیکل

16155

16330

5

جدول بهای جهانی نفت (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


 

قیمت در پایان روز (دلار)

میزان تغییر نسبت به هفته قبل

نفت برنت

102.51

3.13

نفتWTI

86.75

1.45

سبد نفت اوپک

99.10

2.17

بهای ارز و طلا در بازار غیر رسمی تهران (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


 

آخرین قیمت در پایان روز (ریال)

قیمت هفته قبل (ریال)

دلار

19190

19130

یورو

23600

23850

پوند

29950

30000

یک گرم طلای 18 عیار

727200

724900

سکه طرح قدیم

7120000

7130000

سکه طرح جدید

7090000

7100000

نیم سکه

3550000

3560000

ربع سکه

1820000

1840000

سکه یک گرمی

1085000

1090000



دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 22:58 ::  نويسنده : Hadi
افزایش بهای مرغ همانا و پس از آن، صف‌های طولانی مردان و زنانی که با تصاحب مرغی خون‌آلود، گویی ماراتن را فتح کرده‌اند، همانا! فرض کنید، دولت نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد کنترل بازار مرغ را در دست بگیرد؛ مردم به چه اندازه به همدیگر در این صف‌های عزت‌شکن، رحم می‌کنند؟ آیا دارا‌ها به نفع ندار‌ها از صف‌ها کنار می‌روند؟! این خبر را دیدگاه‌‌های شما کامل می‌کند.

در ماه‌های اخیر، افزایش بهای مرغ ـ که یکی از کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار است ـ کار را به آنجا رسانید که دولت ناچار از کنترل بهای این کالا، اقدام به در نظر گرفتن بهای مصوب برای آن کرد؛ بهای مصوبی که هرچند در آغاز گمان می‌رفت، راهکاری جدی برای کنترل قیمت است، ولی سرانجام مشخص شد که طرحی بدون برنامه و عجولانه بوده و از سویی، منجر به بی‌حرمتی به افراد شده است.

بنا به دلایلی، قیمت مصوبی که دولت برای مرغ در نظر گرفت، نتوانست اجرایی شود و در عمل تولید کنندگان و فروشندگان نتوانستند خود را با این طرح عجولانه و مسکن‌وار دولت همسو و هماهنگ کنند.

بنابراین، این امر موجب آن شد که برخی از مراکز فروش، اقدام به ارائه این کالا با‌ بهای مصوب دولتی، یعنی ۴۷۰۰ تومان کنند و در دیگر مراکز، بهای مرغ بسیار بالا‌تر از این قیمت است.

در این باره باید گفت، محدودیت مراکز عرضه مرغ به قیمت مصوب، به اندازه‌ای است که صف‌های طولانی برای دریافت این کالا، موجب اتلاف وقت، هزینه و حتی سلب حرمت و کرامت انسانی افراد می‌شود.

در اینجا اما قصد ما بررسی چرایی گرانی مرغ، یا چرایی محقق نشدن اقدام دولت نیست، بلکه می‌خواهیم از یک رویکرد متفاوت به این امر بنگریم.

در واقع، باید گفت که بی‌گمان شماری از افراد جامعه، توان تهیه این کالا با بهایی نزدیک به هشت هزار تومان را ندارند و ناچارند در صف‌های طولانی عرضه مرغ با قیمت دولتی بایستند و با صرف وقت بسیار و نیز تحمل مشقات در کنار بی‌حرمتی‌ها و منت‌گذاری‌های فراوان، این کالا را تهیه کنند.

از سوی دیگر، هستند کسانی در جامعه که به دلایلی همچون بالا بودن درآمد و توان مالی بهتر و نیز مصرف سرانه پایین‌تر مرغ در خانواده‌هایشان، می‌توانند مرغ با قیمت آزاد خریداری کنند.

اما پرسش ما خطاب به این قشر از افراد است؛ به عبارتی می‌خواهیم بدانیم، اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به دلایل پیش گفته، توان خرید مرغ با بهای آزاد را دارید، آیا حاضرید با تحمل سختی، توهین و بی‌حرمتی و صرف هزینه و وقت خود، برای دریافت مرغ با قیمت مصوب در صف‌های طولانی بایستید؟ اگر این‌ گونه است، چه دلیلی برای این کار می‌بینید؟

پرسش دیگر آن که اگر حاضر نیستید، وقت و هزینه و کرامت فردی خود را فدای تهیه مرغ با قیمت دولتی کنید، تا چه حد افزایش قیمت مرغ، شما را از حراج وقت و کرامت انسانی‌تان باز می‌دارد و مانع از آن می‌شود که برای تهیه این کالا با بهای دولتی تلاش کنید؟

به نظر شما، چند درصد افرادی که در صف خرید مرغ هستند، توانایی خرید مرغ هفت هزار تومانی را دارند، ولی باز ترجیح می‌دهند، صف‌های مرغ دولتی را شلوغ کنند؟

اصلا فرض کنید، دولت نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد کنترل بازار مرغ را در دست بگیرد؛ مردم به چه اندازه به همدیگر در این صف‌های عزت‌شکن، رحم می‌کنند؟
 



دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 14:19 ::  نويسنده : Hadi

تقریبا روزی نیست که در روزنامه‌های این کشور، موضوع محیرالعقولی مطرح نشود؛ روزی یک مطلب محیرالعقول و سخنان چند نماینده مجلس که عموما از دولت انتقاد می‌کنند و خود هنوز درگیر گرفتن صد میلیونی پول رهن خانه‌شان هستند؛ خانه‌هایی چه بزرگ!

امروز موضوعی که مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته، سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع شماری از دانشجویان انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز است.

روزنامه آرمان این سخنرانی را با تیتر: نظر آیت‌الله هاشمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری، پررنگ کرده است. وی در شرایط کنونی کشور، وحدت و همدلی را از جمله ضروریات قابل توجه برای جامعه دانسته است.

اما موضوع دیگری که امروز روزنامه آرمان به آن پرداخته، موضوع آمادگی ایران برای برگزاری نشست با معارضان سوری است؛ این موضوعی است که علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کشور، دیروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه دبیر کل جدید مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرده است.

موضوع دیگری که امروز آرمان به آن پرداخته، گزارشی از غیبت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تریبون نماز جمعه است که اشاره به ضرورت حضور «مرد اعتدال» دارد.

و اما پشت پرده گرانی گوشت و مرغ و افشاگری نادر قاضی‌پور از هویت سلطان گوشت؛ این موضوع مورد توجه امروز ابتکار در کنار نظر آیت‌الله هاشمی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

قاضی‌پور دیروز درباره سلطان گوشت گفته است: این شخصی است که انحصار ورود کنجاله سویا و نهاده‌های دامی را در اختیار دارد. موضوع دیگری که امروز ابتکار به آن توجه کرده، سخنان رئیس کل نیروهای مسلح درباره بسته شدن تنگه هرمز است. سرلشکر فیروز آبادی در این باره گفته است که اجرای این امر بستگی به نظر و تدبیر فرمانده معظم کل قوا دارد.

اما دادگاه فساد بزرگ مالی که دیروز پانزهمین نشست آن برگزار شد، امروز موضوع اصلی برخی نشریات کشور است؛ تهران امروز با پرداختن به این موضوع، از سخنان قاضی سراج، مبنی بر صدور قریب‌الوقوع حکم مفسدان خبر داده است. هشدار وزیر اطلاعات درباره تلاش دشمن برای سیاه‌نمایی در درون کشور و همچنین اعلام آمادگی ایران برای میزبانی از مخالفان بشار است، از جمله تیترهای دیگر تهران امروز در صفحه نخست هستند.

رسالت امروز به انتشار سخنان وزیر اطلاعات، وزیر صنعت و معدن و تجارت و معاون بین‌الملل و سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی در صفحه نخست خود پرداخته است. طرح تحویل داوطلبانه ماهواره‌ها، که رسالت از آن به عنوان فتح یکی دیگر از خاکریزهای دشمن در جنگ نرم یاد کرده، موضوع جالب توجه این نشریه است؛ این طرحی است که در یکی از مساجد تهران و به همت امام جماعت آن مسجد فعال شده و طی آن ۱۷۵ دستگاه ماهواره داوطلبانه جمع‌آوری شده است.

ملت ما، امروز موضوع پذیرش ارز دو نرخی را با اشاره‌ای به خاکریزهایی که دولت از دست می‌دهد، پررنگ کرده است. این موضوع در کنار گزارش دادگاه فساد بزرگ مالی و موضوع اجتماعی دیگری است که مطلب جالب توجه امروز این نشریه است.
 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 14:18 ::  نويسنده : Hadi
به تازگی فضای اقتصادی کشور، بحث گرانی‌ها و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، منجر به واکنش‌های فراوانی از سوی برخی نمایندگان مجلس شده است؛ واکنش‌هایی که در سکوت دولت برای ارائه توضیحی شفاف، کار را به افشاگری رسانده است.
به تازگی فضای اقتصادی کشور، بحث گرانی‌ها و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، منجر به واکنش‌های فراوانی از سوی برخی نمایندگان مجلس شده است؛ واکنش‌هایی که در سکوت دولت برای ارائه توضیحی شفاف، کار را به افشاگری رسانده است.

 

به گزارش «تابناک»، چندی است سخن از پشت پرده‌ها و اخباری به میان می‌آید که مشخص می‌سازد علت برخی گرانی‌ها به ویژه بهای گوشت و مرغ چیست. در جایی که دولت از ارائه توضیحی شفاف در چرایی گرانی‌ها و ناتوانی کنترل آنها طفره رفته یا شاید حتی خود از علت آن‌ها بی‌خبر است! نمایندگان مجلس برخی از مسائلی را مطرح کرده‌اند که در نوع خود جالب توجه است.

نادر قاضی‌پور دیروز در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها، موضوعات جالبی را درباره سلطان واردات گوشت مطرح کرده است:

«هویت سلطان گوشت ایران برای همه کاملا مشخص است. این فرد کسی است که اکنون کنجاله‌هایش در کشتی و روی بندر است و اگر بخواهد، می‌تواند یک دقیقه‌ای همه این کنجاله‌ها را وارد کشور کند. این فرد کسی است که بانک مرکزی درباره او به بانک کشاورزی نامه نوشته است، مبنی بر اینکه این پانزده شرکت که وابسته به این شخص، همسر، پسر و دختر وی است، اینقدر بدهی بانکی دارد و با این فرد معامله نکنید؛ اما باز هم با او معامله کردند».

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفته است: این مسأله (گرانی گوشت و مرغ) به تحریم ربطی ندارد. این وضعیت محصول شرایطی است که با ایجاد انحصار برای یک نفر به وجود آمده است... این چه معنا دارد که کل هفتاد میلیون جمعیت ایران را فدای یک سرمایه‌دار کردند... این فرد سلطان گوشت ایران است، چون واردات نهاده‌های دامی در اختیار این فرد است و با تغییر قیمت نهاده‌ها بر روی قیمت گوشت تأثیر می‌گذارد.

اما قضیه گرانی گوشت و مرغ و سایر اجناس به همین‌ جا پایان نمی‌یابد. پیشتر از این ارسلان فتحی‌پور، پرده از موضوعی برداشت که در وضعیت کنونی بسیار قابل توجه بود: دپوی ۹۶ هزار تن کالای اساسی و کنجاله در گمرک.

وی در این باره گفت: با وارد شدن ۹۶ هزار تن کالا در چهارچوب قانون به بازار، این بازار آشفته را تنظیم می‌کند، اما برخی در درون کشور موانع درست می‌کنند. با عاملان دپوی ۹۶ هزار تن کالا در گمرک برخورد جدی خواهیم کرد که در این شرایط که بهای کالاهای اساسی روزبه روز در حال افزایش است، نسبت به این شرایط بی‌توجه هستند.

از سوی دیگر، امروز میر‌قاسم مؤمنی، رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با بیان اینکه دست‌های پنهان اجازه ارزان شدن قیمت گوشت را نمی‌دهند، اشاره کرده که انحصار در واردات این محصول توسط پنج نفر موجب گرانی گوشت است.

وی همچنین گفت: همچنین برای تأمین خوراک دام و طیور نیز به دلیل ظرفیت‌هایی که در این کشور وجود دارد، امکان تبادل و واردات خوراک‌هاست، اما واردات این نوع نهاده‌ها هم انحصاری و مونوپلی صورت می‌گیرد.

با این گفته‌ها بخشی از مشکل گرانی در بازار مشخص می‌شود. انحصار و سودجویی عده‌ای به همراه قوانین سفت و سخت برای ترخیص کالا و محصولات از گمرک؛ اما نتیجه؟

متأسفانه چندی است، در همه موارد، صحبت از دست پشت پرده و سلطان گرانی و سلطان رشوه و مانند آن می‌شود. از زمانی که دولت صحبت از معرفی مفسدان اقتصادی در کشور کرده تا کنون، همه این مفسدان را شناخته‌اند؛ اما با نام مفسد، انحصارگر و سلطان.

پرسش اساسی اینجاست که فایده این همه افشاگری چه بوده؟ آیا در وضعیت اقتصادی افراد تأثیری داشته است یا خیر؟ آیا معرفی سلطان گوشت و مرغ و گندم و رشوه و... باعث شده که این سلاطین از تخت پادشاهی خود به زیر کشیده شوند؟

امروز بهای اجناس در بازار قابل مقایسه با سال گذشته نیست. در همین حال، دلیل بی‌توجهی به این همه افشاگری و معرفی این افراد نیز مشخص نیست. روال این روز‌ها به گونه‌ای شده است که نخست باید به دنبال گرانی و چرایی آن باشیم و پس از مشخص شدن چرایی به دنبال ریشه اصلی بگردیم و زمانی که تقریباً مشخص شد، وضعیت از چه قرار است، تازه به دنبال حدس زدن نام سلاطین مفسد و انحصارگر باشیم.

جالب آنکه در این میان، وضعیت نه تنها بهبودی پیدا نمی‌کند، راه توجیهی برای مسئولان باز می‌شود که بنا بر آن، خود و عملکردشان را تبرئه کنند.

امروز ارسلان فتحی‌پور گفته که پس از تعطیلات مجلس، مسئولان مربوطه برای موضوع دپوی ۹۶ تن کالا در گمرک به کمیسیون اقتصادی فراخوانده خواهند شد تا دلیل این «خودتحریمی‌ها» را در وضعیت کنونی کشور برای نمایندگان شرح دهند.

پرسش جدی ما از نمایندگان این است که آیا با فراخواندن مسئولان برای توضیح پیرامون این مسائل، اقدامی را که عملاً در زندگی مردم تأثیر گذار باشد، خواهیم دید، یا اینکه مجلس همچنان می‌خواهد وزرا و رؤسا را فراخوانده و در پایان با پرسش و پاسخی از ایشان، اعلام کند که مجاب شده یا مجاب نشده؟

آیا روند رفت و آمد وزیران و مسئولان به مجلس همچنان ادامه خواهد داشت، یا در پایان مجلسیان می‌خواهند بهای گوشت و مرغ و کالاهای دیگر را کنترل کنند؟



دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 14:15 ::  نويسنده : Hadi