درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید. لطفا نظراتتون را از ما دریغ نکنید. با تشکر
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 63
بازدید ماه : 176
بازدید کل : 60173
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


روز خوش

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اجتماعی
اخبار روز ایران




آمارها نشان می دهد که حدود 3000 افغانی در زندان ایران به دلیل انجام جرم های مختلف ، نگه داری می شوند ، اما هیچ آماری درباره ایرانیان دربند در افغانستان وجود ندارد . حال مقامات ایرانی چه را می خواهند معاوضه کنند ؟

ایران و افغانستان موافقتنامه تبادل زندانی امضا کرده‌اند که بر اساس آن ۳۰۰۰ قاچاقچی افغانی که در ایران در زندان به سر می‌برند به کشورشان برمی گردند، اما مشخص نیست که در قبال تحویل این افراد یا این تعداد مجرم ، افغانستان چه تعداد ایرانی در بند زندان‌های این کشور را تحویل  می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، مقامات افغانی همواره نارضایتی خود از زندانی بودن این تعداد از اتباع خود در ایران را اعلام کرده اند و حتی همین موضوع در سال گذشته تنش‌هایی را بین دو کشور ایجاد کرد؛ اما اخیرا با امضای رئیس جمهور ایران، طرفین زندانیان از اتباع همدیگر را معاوضه خواهند کرد.

این در حالی است که علاوه بر افغانیانی که به دلیل نقل و انتقال مواد مخدر در ایران دستگیر شده‌اند، تعداد زیادی هم به جرم‌های مختلف همچون تجاوز و تعدی و... در زندان به سر می‌برند که تحویل دادن چنین زندانیانی باعث خواهد شد که هیچگاه عدالت درباره آنان رعایت نشود و به محض ورود به خاک افغانستان از زندان آزاد شوند و البته حقوق قربانیان ایرانی در این بین از میان خواهد رفت.

همه این‌ها در حالی است که تا کنون هیچ آماری در مورد ایرانیان در بند در افانستان و جرم‌های آنان منتشر نشده است و مقامات ایران نمی‌دانند این تعداد زندانی افغانی را در مقابل چه به این کشور تحویل خواهند داد.

به نظر می‌رسد که در صورت امضای چنین موافقتنامه‌ای مقامات کشورمان لازم است در جزئیات اجرای آن دقت بسیاری زیادی را اعمال کنند و در نخستین گام فهرستی کامل از ایرانیان در بند در افغانستان را به دست آورند. علاوه بر این تفکیک مجرمان افغانی که در زندان‌های ایران به سر می‌برند نیز ضروری است تا در این میان حقوق شهروندان ایرانی که مورد ستم واقع شده‌اند ضایع نگردد.

طبیعی است که افغان‌ها به عنوان همسایگان و همزیانان تمدن ایران، در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی را طی این سال‌ها تجربه کرده‌اند، اما حساب افغان‌هایی که مرتکب جرم شده‌اند با حساب دیگر افغان‌های مقیم ایران متفاوت است. در واقع از لحاظ جرمی که یک ایرانی انجام داده با جرمی که یک افغان انجام داده از لحاظ ضرورت اعمال مجازات تفاوتی نیست و انتظار این است که فردی که جرمی را درخاک ایران انجام داده است ، طبق قانون ایران محاکمه و مجازات شود.


شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 9:38 ::  نويسنده : Hadi

پس از گستاخی های امارات نسبت به تمامیت ارضی ایران ، حال نوبت به سعودی ها و قطری ها رسیده است که تهدیداتی را متوجه جزیره قشم بکنند . تهدیداتی که اگر چه از جنس گستاخی نسبت به ابوموسی نیست ، اما حداقل جریان مشابهی ، چنین گستاخی ها و تهدیداتی را در سرزمین ایران و علیه آن انجام می دهند.

ادعاهای وزیر خارجه امارات درباره حاکمیت این کشور بر ابوموسی و حمایت برخی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس از این ادعا‌ها همچنان ادامه دارد که خبر رسیده است جزیر قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در خلیج فارس هم با تهدیداتی اگر نه از جنسی مشابه ابوموسی، اما با تهدیدگرانی مشابه روبرو است. تهدیدگرانی که همزمان هم تمامیت ارضی ایران را در ابوموسی را نشانه رفته‌اند و هم یکپارچه گی هویت ایرانی را اکنون در قشم هدف گرفته‌اند.

به گزارش «تابناک»، در ماه‌های اخیر تلاش‌ها برای ترویج و گسترش وهابیت در جزیره قشم به شدت افزایش یافته است، تلاش‌هایی که از یک سو بنیان خود را بر تفرقه بین ایرانیان متمرکز کرده است و از سویی دیگر درصدد است هویت جمعی، اما یکپارچه ایرانیان را دچار اختلال کند.

این تلاش‌های عمدتا از سوی شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس البته به رهبری سعودی و قطر در حال انجام است تا دربین مردم مناطق مرزنشین ایرانی نوعی تفرقه و نزاع‌های مذهبی و در ‌‌نهایت هویتی ایجاد کرده و به یکپارچه گی جامعه ایرانی آسیب وارد کنند.

در ماجراهای اخیر در این جزیره که یک نفر شیعه توسط عده‌ای که مورد حمایت جریان وهابیت سعودی – قطری هستند، کشته شده، زنگ خطری است که به صدا درآمده است و تهدیدی که اکنون از ناحیه سعودی – قطری هویت ایرانیان را تهدید می‌کند، کمتر از گستاخی‌های اماراتی نیست و باید از هم اکنون آن را جدی گرفت و هشدار‌های لازم را به حاشیه نشین‌های خلیج فارس و بادیه نشین‌های سعودی داد.

یکی از سیاست‌های وهابیت در مناطق مرزی ایران، بر هم زدن تعادل جمعیتی و گسترش جمعیت این مناطق به نفع جریان وهابیت است که متاسفانه از سوی مسئولان ایرانی جدی گرفته نمی‌شود. در همین جزیره قشم که فاصله بسیار اندکی با شهرهای جنوبی استان هرمزگان دارد هنوز ما نتوانسته‌ایم یک پل دو یا سه کلیومتری را برای اتصال جزیره قشم به شهرهای جنوبی کشور برقرار کنیم و رفت و آمد به این جزیره مستعد توسعه، اما توسعه نیافته را برای مردمان ایران فراهم کنیم و به نوعی خود همراه تهدیدگران این مناطق شده‌ایم و با سیاست‌های خود کاری کرده‌ایم که ما هم به برهم خوردن تعادل جمعیتی این مناطق به نفع جریاناتی هم چون وهابیت که حمایت مالی شدید سعودی – قطری را هم دارند، کمک کرده‌ایم.

در هر مساله‌ای که دقیق می‌شویم و هر تهدیدی علیه ایران را رصد می‌کنیم، متاسفانه در جای جای آن کم کاری و اهمال عده‌ای از مقامات را مشاهده می‌کنیم. قشم را امروز دریابیم. فردا دیر است.



شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 9:37 ::  نويسنده : Hadi

«کافه هنر» متعلق به شهاب حسینی واقع در لواسان است که پلمپ شده است. این کافه توسط تعزیرات حکومتی شهرستان شمیرانات به علت آن‌چه تخلف ذکر شده بسته شد و اشاره‌ای به نوع تخلف صورت گرفته نشده است.

 پریچهر حسینی همسر شهاب حسینی ضمن تایید این خبر توضیح داد: «مشکل پیش آمده تنها یک مساله کوچک اداری است و قطعا به زودی برطرف خواهد شد.

 همسر این ستاره سینما همچنین توضیح داد: «کافه ما محیطی خانودگی دارد و من به همراه دو فرزندم بیشتر وقت‌ها آن‌جا هستم. امیدورام این مشکل کوچک اداری باعث ایجاد سوء‌تفاهم دیگری درباره کافه هنر نشود.»



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 15:25 ::  نويسنده : Hadi

در فاصله مذاکرات استانبول و بغداد و در زمانی که گمانه‌زنی‌ها بر سر شکل دقیق توافق میان ایران و غرب افزایش پیدا کرده، هر روز ادعاهای جدیدی در این باره منتشر می‌شود، به گونه‌ای که در آخرین نمونه، یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی مدعی شده حتی در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات، تحریم‌ها پابرجا خواهد بود!

در فاصله مذاکرات استانبول و بغداد و در زمانی که گمانه‌زنی‌ها بر سر شکل دقیق توافق میان ایران و غرب افزایش پیدا کرده، هر روز ادعاهای جدیدی در این باره منتشر می‌شود، به گونه‌ای که در آخرین نمونه، یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی مدعی شده حتی در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات، تحریم‌ها پابرجا خواهد بود!

به گزارش «تابناک»، در پی انتقادات اخیر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دولت‌های غربی درباره نحوه تعامل آنها با ایران و متهم کردن این کشورها به دادن «هدیه» به ایران، روزنامه «هاآرتص» مطلبی منتشر کرده که در آن به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی، به این موارد پاسخ داده شده است.

این مقام آمریکایی، با اشاره به انتقادات یادشده گفته است: نتانیاهو پیش و پس از مذاکرات استانبول، از استراتژی گروه 1+5 آگاه بود.

وی همچنین گفته است که هفته‌ها پیش از کنفرانس استانبول، رایزنی‌های جامعی ـ چه به شیوه رو در رو و چه تلفنی ـ انجام گرفته تا رویکردها نسبت به مذاکرات هماهنگ شود.

وی همچنین اظهار داشته است: «وندی شرمن»، سرپرست هیأت آمریکایی در استانبول، چند ساعت پس از پایان مذاکرات، با سفیر اسرائیل در واشنگتن تماس گرفته و وی را به طور کامل در جریان گفت‌وگوها گذاشته است.

افزون بر این، مقاماتی از دفتر ریاست جمهوری فرانسه و دفتر صدراعظم آلمان نیز پیش و پس از مذاکرات با مقامات دولتی رژیم اسرائیل تماس داشته و آنها را از برنامه مذاکرات آگاه کرده‌اند.

این مقام آمریکایی همچنین با رد اینکه غرب به ایران «هدیه» داده، ادعا کرده شش کشوری که در ترکیه طرف مذاکره ایران بوده اند ـ از جمله روسیه و چین ـ یک موضع سخت و متحد در پیش گرفته‌اند، مبنی بر اینکه ایران باید نخستین گام‌ها را برای به جریان انداختن ساز و کارهای اعتمادساز و اثبات جدی بودنش بردارد.

وی ادامه داد: آمریکا نمی‌خواهد اجازه دهد، مذاکرات برای مدت زمانی نامعلوم به طول بینجامد؛ افزون بر این آمریکا برای رژیم اسرائیل تصریح کرده که در فاصله باقی مانده تا نشست بغداد، گفت‌وگوهایی میان مقامات پایین هر دو طرف انجام می‌شود و بنابراین، مذاکرات به منظور اتلاف وقت نیست.

اما جالبترین بخش سخنان این مقام آمریکایی، جایی است که مدعی شده در میان اعضای 1+5 در این مورد توافق است که حتی اگر ایران گام‌های اعتمادساز را بردارد و تولید اورانیوم 20 درصدی را متوقف کند، در ازای آن هیچ چیزی دریافت نمی‌کند.

وی همچنین ادعا کرده در مذاکرات برای طرف ایرانی توضیح داده شده که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا به هیچ وجه معلق نخواهد شد و تحریم نفتی اتحادیه اروپا نیز که قرار است از اول ژوئیه آغاز شود، به تعویق نخواهد افتاد.

این مقام آمریکایی در پایان گفته که واشنگتن از رویکرد ایران به دور نخست مذاکرات خشنود است. همچنین نشانه‌هایی هست که ایرانی‌ها نیاتی جدی دارند.
وی در این باره گفته: مدت‌ها بود که این نشانه‌ها از سوی ایران به چشم نمی‌خورد.

ادعاهای مطرح در سخنان این مقام آمریکایی، بسیار متناقض با دیگر سخنان گفته شده در روزهای گذشته است و به شدت عجیب به نظر می‌رسد. طرح این ادعا که حتی در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات، تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند، ادعایی بسیار غیرمنطقی است، زیرا در صورت حتی طرح چنین موضوعی، روشن است که ایران با آن موافقت نخواهد کرد.

افزون بر این، روسیه و چین حتی هم‌اکنون نیز خواهان برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان یک اقدام تشویقی برای ایران هستند و این ادعا که آنها با غرب برای ادامه تحریم‌ها توافق دارند، منطقی به نظر نمی‌رسد.

مباحث مطرح شده پس از پایان مذاکرات درباره رویکرد «گام به گام» و اصل «عمل متقابل» از سوی ایران و غرب، که مورد تأکید «کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قرار گرفت، به همین اشاره دارد که کارهای انجام شده باید دوسویه و مورد توافق دو طرف باشد.

گویا سخنان این مقام آمریکایی، تنها برای رفع به اصطلاح نگرانی‌های رژیم صهیونیستی بیان شده و بیانگر رویکرد واقعی مطرح در مذاکرات نیست.

و سرانجام طرح این موضوع که رژیم صهیونیستی در جریان همه مراحل مذاکرات بوده نیز جالب توجه است. مقامات این رژیم همواره تلاش داشته اند با تظاهر به این که میان آنها و غرب فاصله است و آنها طرفدار رویکرد سخت‌تری علیه ایران هستند، فشار بر ایران را ادامه داده و موضع خود را در ظاهر نگه دارند؛ اما حقیقت چیز دیگری است و آنها نیز با درک غیرمنطقی بودن خواسته‌های پیشین، حقوق مورد تأکید ایران را پذیرفته‌اند و یا دیر یا زود خواهند پذیرفت.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 15:23 ::  نويسنده : Hadi

در حالی که هر روز، ماجرای ادعاهای شیخ‌نشین امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس، ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد، مردم منتظر انجام کاری جدی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور هستند؛ انتظاری که با گذشت نزدیک به یک هفته، هنوز تحقق پیدا نکرده است.

ر حالی که هر روز، ماجرای ادعاهای شیخ‌نشین امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس، ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد، مردم منتظر انجام کاری جدی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور هستند؛ انتظاری که با گذشت نزدیک به یک هفته، هنوز تحقق پیدا نکرده است.

به گزارش «تابناک»، اظهارات هفته گذشته وزیر خارجه امارات در محکومیت سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به جزیره ابوموسی و اظهارات و اقدامات گستاخانه و توهین‌آمیز بعدی مقامات این شیخ نشین، با تحریک احساسات ملی ایرانیان، جوی از نارضایتی عمومی را در میان مردم پدید آورد؛ اما گویا دستگاه دیپلماسی کشور در همراهی با این جو، چندان موفق نبوده است.

بنا بر این گزارش، ادعاهای بی‌پایه مقامات اماراتی ـ که از اعتراض به سفر آقای احمدی نژاد آغاز شد ـ کم کم ابعاد گسترده‌تری یافته و به تلاش برای جهانی کردن این موضوع از طریق اشاره وزیر خارجه امارات به شورای امنیت و دادگاه داوری بین‌المللی رسیده است.

از سوی دیگر، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ـ همان گونه که انتظار می‌رفت ـ برای حمایت از موضع امارات گرد هم آمدند و سفر آقای احمدی نژاد را نقض آشکار حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه خوانده و مدعی شدند این سفر حقایق تاریخی را تغییر نخواهد داد!

اما تلاش‌های ضدایرانی شیخ نشین امارات به سخنرانی و صدور بیانیه محدود نشد و دستگاه دیپلماسی این کشور، کارهایی کرد که در عرف دیپلماتیک، در بر دارنده مفاهیم مهمی است.
بنا بر این گزارش، روز پس از سفر آقای احمدی نژاد، این شیخ نشین سفیر خود را از ایران فراخواند و چند روز بعد، سفیر جمهوری اسلامی ایران به وزارت خارجه امارات احضار شد تا شنونده اعتراض اماراتی‌ها باشد.

اما در میانه این همه کشمکش، دستگاه دیپلماسی ما چه کرد؟!

از زمان انتشار نخستین سخنان اهانت‌آمیز و خارج از عرف وزیر خارجه امارات در هفته گذشته، انتظار در محافل تخصصی و همچنین در میان توده‌های مردم، این بود که وزارت خارجه ما، دست‌کم سفیر ایران در این کشور را فرا بخواند و با احضار سفیر امارات، مراتب اعتراض ایران را رسما به این کشور اعلام کند؛ یعنی دقیقاً کاری که طرف مقابل انجام داد!

اما وزارت خارجه ما در این موضوع چنان رفتار می‌کند که گویی اصولاً حق با طرف مقابل است و این ما هستیم که از نظر شواهد تاریخی و سیاسی در موضع ضعفیم! مردم ما خواهان کاری جدی و عینی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور بودند؛ اما دریغ از یک بیانیه رسمی و دریغ از یک سخنرانی رسمی از سوی وزیر امور خارجه!

اوج همت مسئولین وزارت خارجه ما، ایراد سخنانی از سوی «امیر عبدالهیان»، معاون عربی و آفریقایی وزارتخانه بود که سفر آقای احمدی نژاد را موضوعی داخلی و در چهارچوب سفر استانی رئیس‌جمهور دانست؛ این بدان معناست که در واقع، وزارت خارجه ما به جای اعتراض و توضیح خواستن از طرف مقابل، در صدد توضیح دادن درباره چیزی برآمده که اصولاً به کشوری خارجی هیچ ارتباطی ندارد.

اما آیا این توضیح واضحات از سوی معاون وزارتخانه، کاری درخور گستاخی‌های شیخ‌نشین امارات بود؟!

هرچند در روزهای اخیر، اظهارنظرها و کارهایی از سوی شخصیت‌های گوناگون کشور در اعتراض به اقدامات امارات صورت گرفت، موضع رسمی طرف مقابل باید رسما و از موضع رسمی شناخته شده بین‌المللی، یعنی وزارت امور خارجه ایران پاسخ داده شود و هیچ دستگاه و سازمان دیگری، جایگزین آن نیست.

گویا کم کم باید از وزارت خارجه قطع امید کرد و در این زمینه به دیگر شخصیت‌های رسمی کشور دل بست. شاید در این مورد نیز همچون اصل سفر به ابوموسی که با استقبال گسترده مردمی ـ از هر دسته و تفکر ـ‌ روبه‌رو شد، این بار نیز خود رئیس‌جمهور باید پا پیش بگذارد. یا شاید مجلس شورای اسلامی به طور جدی وارد موضوع شده و در این مورد از وزیر توضیح بخواهد!

به هر حال، آنچه مسلم است این که مردم، خواهان چیزی بسیار بیش از آنچه تاکنون انجام گرفته هستند. مردم ما بارها و بارها نشان داده‌اند، حاضرند از همه چیز خود بگذرند، ولی ذره‌ای از خاک میهنشان را به دست بیگانه نسپارند؛ خواهشمندیم یک نفر این موضوع را به شیوخ اماراتی بفهماند.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 15:22 ::  نويسنده : Hadi

آیا حرکت به سمت چین و تایلند برای وارد کردن آنچه تا دیروز فرانسه به ما می‌داد، دور زدن تحریم است؟ آیا خرید از کشورهای دیگر با تحمیل هزینه‌های بالا برای اقتصاد داخلی، دور زدن تحریم است؟

پژو (غول خودروسازی فرانسه) به دلیل آنکه به نوعی خود را مدیون آمریکا دانسته و با خرید 7 درصدی سهام خویش از طریق جنرال موتورز، رو‌به‌رو شده، خود را تسلیم گفته آمریکا برای قطع همکاری با ایران کرده است.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که ماجرای پژو با اقتصاد ایران سخن می‌گوید؛ سخن از اینکه به خود آمده و به فکر فرو رود و از فراهم کردن زمینه برای توسعه دیگر کشورها بپرهیزد و بپذیرد که توسعه و بهره‌وری، وارداتی و خریدنی نیست، بلکه باید از تولید و سرمایه‌های داخلی خود حمایت کند؛ البته تأسف از این امر، بسیار بسیار کمتر از آن است که نتیجه همکاری ایران و فرانسه (آن هم در بیست سال) بیشتر شبیه نوعی استعار از سوی فرانسه بوده است.

بنا بر این گزارش، پژو با وابسته کردن صنعت خودروسازی ایران، نخست بازار بزرگی برای فروش محصولات و قطعات خویش تضمین کرده و با درآمد آن به سمت تکنولوژی بالاتر حرکت می‌کند که البته سهم ایران در این ماجرا، چیزی جز مونتاژ نبوده است؛ آن هم مونتاژ ماشینی که تکنولوژی قدیمی دارد.

این گزارش در ادامه آورده است، اکنون و پس از بیست سال همکاری، پرسش این است که چرا فرانسه به سمت تکنولوژی برتر رفته، ولی حتی حاضر نشده است، تکنولوژی قدیمی خود را به ما آموزش دهد تا دست‌کم خود، آن را در دست بگیریم؟!

پاسخ روشن است. زیرا سود فرانسه در این بوده که از وابسته کردن ایران از ناحیه تکنولوژی قدیمی خود، به تکنولوژی‌های بالا و بالاتر دست یابد.

به این ترتیب، ایران نیز مشغول فعالیت‌هایی شده که شاید در ظاهر نتیجه آن تولید ماشین بود، ولی در درون ماجرا، سرمایه‌های انسانی خود را به بهای کمک به سرمایه‌های انسانی فرانسوی نابود کرد.

بنابراین، هم‌اکنون این پرسش‌ها مطرح است که:

* آیا نباید تحریم و قطع روابط استعارگرانه اینچنین را فرصت دانست؛ آن هم فرصت برای توجه به درون خویش و به جوانان و مهندسین خود؟!



ادامه مطلب ...


شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, :: 13:13 ::  نويسنده : Hadi

در آستانه برگزاری مذاکرات حساس هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، اخبار رسیده از دیپلمات‌های غربی حاضر در استانبول، حاکی از آن است که به باور آنها، ایران برای رسیدن به توافق در مسأله هسته‌ایش آماده است.

در آستانه برگزاری مذاکرات حساس هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، اخبار رسیده از دیپلمات‌های غربی حاضر در استانبول، حاکی از آن است که به باور آنها، ایران برای رسیدن به توافق در مسأله هسته‌ایش آماده است.

 

به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی «گاردین» ضمن تهیه گزارشی از فضای حاکم بر استانبول، پیش از مذاکرات، خبر داده نشانه‌ها حاکی از آن است که ایران برای پذیرش انتقال اورانیوم با غنای بالا به بیرون از کشور آماده است و همین امر می‌تواند رسیدن به توافق را آسان کند.



در همین راستا، «سعید جلیلی»، دبیر شورای امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگوهای اولیه با دیپلمات‌های روس و چینی گفته که ایران برای مذاکرات حقیقی آماده است.



گاردین همچنین می‌نویسد: «همه نشانه‌ها از سوی طرف ایرانی، حاکی از آن است که آن‌ها می‌خواهند مذاکرات جدی و سودمند باشد».



بنا بر این گزارش، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند انتظار ندارند مذاکرات به توافقی فوری بینجامد؛ اما آن‌ها امیدوارند این گفت‌وگوها، راهی به سوی راهکاری دیپلماتیک برای مسأله هسته ای ایران و جلوگیری از تهدید جنگی جدید در خاورمیانه باز کند.



آنان همچنین گفته‌اند، محک موفقیت مذاکرات این است که آیا در گفت‌وگوهای شنبه شب، زمینه مشترک کافی برای برگزاری دور دوم مذاکرات در هفته‌های آتی خواهد بود یا خیر؟!



به این ترتیب، بر خلاف ادعاهای پیشین برخی مقامات غربی و اسرائیلی مبنی بر تلاش ایران برای خرید زمان از مذاکرات و نبود عزم کافی در جمهوری اسلامی ایران برای حل مسائل موجود، فضای کنونی حاکم بر مذاکرات فضایی مثبت است و احتمال حصول توافقی از این مذاکرات افزایش یافته است.



البته همان گونه که «علی اکبر صالحی»، وزیر امور خارجه کشورمان نیز اشاره کرد، موفقیت مذاکرات بسته به گستردگی دامنه مذاکرات به گونه‌‌ای است که دغدغه‌های همه طرف‌ها مورد توجه قرار گیرد.




شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, :: 13:12 ::  نويسنده : Hadi

ماجراي سفر محمود احمدي‌نژاد،‌ رئيس‌جمهور كشورمان به جزيره ابوموسي و واكنش توهين‌‌آميز دولت امارات به اين سفر، از روز گذشته به يكي از مهمترين اخبار مورد توجه مردم كشورمان تبديل شده است؛ اما اين خبر در دل خود نكات ناگفته مهمي دارد.

ماجراي سفر محمود احمدي‌نژاد،‌ رئيس‌جمهور كشورمان به جزيره ابوموسي و واكنش توهين‌آميز دولت امارات به اين سفر، از روز گذشته به يكي از مهمترين اخبار مورد توجه مردم كشورمان تبديل شده است؛ اما اين خبر در دل خود نكات ناگفته مهمي دارد.

به گزارش «تابناك»، در پي انتشار خبر واكنش گستاخانه و بیرون از عرف وزير خارجه امارات به سفر احمدي نژاد و سپس فراخواندن سفير اين كشور از ايران، واكنش مردم از سويي نشان دهنده خشم و اعتراض نسبت به اين کار نابخردانه و از سوي ديگر، حمايت از توجه بيشتر به وضعيت جزاير سه گانه و تداوم سفرهاي مسئولين به اين جزاير بود.


اين موضوع خود دربردارنده نكته مهمي است و آن اينكه حمايت ايرانيان از تماميت ارضي و پيوستگي سرزميني ايران، چیزی است كه بي ارتباط با دولت، مقامات يا تفكرات حاكم، همواره در تاريخ اين مرز بوم جاري بوده است.

هنوز هيچ كس فراموش نكرده و فراموش نيز نخواهد كرد كه در هشت سال جنگ تحميلي، همه هم وطنان ما از هر قوميت و دين و مذهب در كنار هم ايستادند تا جلوي تجاوز دشمن را گرفته و نگذارند هيچ بخشي از خاك ايران به دست دشمن بيفتد.

بنابراین، شايد بتوان گفت اظهارات و اقدامات اماراتي‌ها چندان هم بد و ناپسند نبوده، زيرا به منزله آزموني دوباره نشان داد كه هنوز هم تماميت سرزميني ايران، خط قرمز مشترك همه ايرانيان است و وقت و زمان و شرايط نمي‌شناسد.

بي گمان، تحليل مقامات اماراتي و حاميان غربي اين شيخ نشين حاشيه خليج فارس اين بوده كه در اوضاع كنوني، فشار تحريم‌ها و نيز تهديدهاي گاه و بيگاه آمريكا و رژيم صهيونيستي، در كنار برخي مشكلات و اختلاف نظرهاي داخلي، توانسته ميان دولت و مردم ايران شكاف بيندازد و هم‌اکنون زماني مناسب براي طرح مجدد ادعاهاي نامشروع پيشين است.

اما اين تحليل به اين دليل نادرست از كار درآمده كه در كنار بي‌توجهي به عامل پيش گفته، يعني حس تاريخي قوي دفاع از سرزمين،‌ به يك عامل ديگر،‌ يعني شعور سياسي رشديافته ايرانيان نيز بي توجه بوده است. در حقيقت، چنين تحليلي در غفلت از اين نكته مطرح شده كه مردم ايران قدرت تمييز ميان کارهای درست و نادرست دولتمردان خود را دارند و در عين انتقاد از اقدامات نادرست،‌ با شور و علاقه تمام، کارهای درست را مي‌ستايند.

همين نكته علاوه بر همسايگان بايد به منزله هشداري براي غرب و اسرائيل نيز باشد كه در مذاكرات، تنها به دنبال خواست امتيازات حداكثري موردنظر خود نباشند. تهديدات و فشارهاي غرب اگر به نقطه اي برسد كه تهديدي مستقيم را متوجه ايران و ايرانيان كند،‌ با واكنش شديد و يكپارچه مردم كشورمان روبه‌رو خواهد شد.

اما اين ماجرا پيامي نيز براي دولتمردان و مقامات كشورمان به همراه دارد، مبني بر اينكه با شناخت خواست عمومي، با بیشترین توان در راستای حفظ حاكميت و اقتدار كشورمان حركت كنند.

بنابراین، درباره مسأله اخير،‌ از جمله پيشنهادهای خوانندگان «تابناك»، افزايش سفر مقامات به جزاير سه‌گانه و تلاش براي بهبود همه‌جانبه وضعيت اين جزاير بود.

بی‌گمان، اين گونه کارها مي‌تواند ضمن تحكيم حاكميت ايران بر جزاير سه گانه خليج فارس، مردم را نيز در نگهداری از خاك سرزمينشان دلگرم‌تر كند.



شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, :: 13:10 ::  نويسنده : Hadi

در هفته گذشته، پیش مذاکرات و گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5، سفر نخست وزیر سابق ژاپن و دیدار با مقامات بلندپایه ایران، سفر کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل و نماینده ویژه این سازمان در مسائل سوریه به تهران و سرانجام گستاخی دستگاه دیپلماسی امارات درباره سفر رئیس‌جمهور به جزیره ابوموسی، از رخدادهایی بود که دستگاه دیپلماسی کشورمان را به تیتر اخبار در هفته گذشته بدل کرد.

هفته گذشته بیش از هر چیز، برگرفته از اخبار مربوط به مذاکرات ایران و گروه 1+5 بود. سرانجام، سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های فراوان و مطرح شدن نام گزینه‌های جدید برای میزبانی مذاکرات، باز هم استانبول به عنوان محل مذاکرات تعیین شد؛ موضوعی که ماه پیش از سوی هیلاری کلینتون به عنوان محل مذاکرات مطرح و به رغم تلاش‌ها برای جایگزین کردن بغداد، دمشق یا بیروت انجام شده بود.

به گزارش «تابناک»، بنا بر توافق دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5  روز شنبه آینده در استانبول ترکیه برگزار می‌شود. به هر حال سرانجام در آغاز هفته آینده، مذاکرات حساس ایران و 1+5 برگزار خواهد شد و اکنون دیگر همه راه‌ها به استانبول می‌رسد.

کنفرانس مطبوعاتی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، ظهر روز چهارشنبه با حضور خبرنگاران رسانه‌ها برگزار و وی امروز وارد استانبول شد.

 

همايش بزرگداشت شهید صیاد شیرازی
 

یک هفته مانده به مذاکرات هسته ای سرنوشت‌ساز ایران، نخست وزیر سابق ژاپن، راهی ایران شد و در دو روز اقامت خود در تهران، با بلندپایه‌ترین مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

«‌هاتویاما» در روزهای شنبه و یکشنبه با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس مجلس کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. این در حالی است که دیدارهای متعدد وی پیش از آغاز  مذاکرات هسته‌ای، گمانه‌زنی‌های بسیاری را درباره سفر وی به ایران به همراه داشت.

اما نکته جالب توجه، انتقادات شدید دولت و حزب حاکم ژاپن از سفر‌ هاتویاما به ایران بود. این انتقادات که پیش از سفر وی آغاز شده بود، پس از بازگشت او به کشورش نیز ادامه پیدا کرد و مقامات دولتی ژاپن، اظهارات متعددی را در انتقاد از کار وی و سخنانش مطرح کردند.


ادامه مطلب ...


شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, :: 13:9 ::  نويسنده : Hadi

از بازداشت شدگان، مقادیر قابل توجهی بمب های سنگین آماده انفجار، انواع مسلسل و سلاح های كمری و صدا خفه كن، تجهیزات نظامی، مخابراتی و دیگر ابزارآلات تروریستی كشف و ضبط گردیده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد كه اعضای یكی از شبكه‌های بزرگ ترور و خرابكاری رژیم صهیونیستی و تعدادی از هسته‌های حفاظت شده عملیاتی آنها در كشور شناسایی و بازداشت شدند.

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات ، با انجام سلسله عملیاتی در چند استان مرزی و مركزی كشور ضمن بازداشت این شبكه تروریستی همچنین گروهی از تروریست‌ها و مزدوران همكاری‌كننده با آنها نیز بازداشت شدند.

متن اطلاعیه وزارت اطلاعات به شرح زیر است:

به استحضار ملت شریف ایران می رساند، با الطاف الهی و توجیهات حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) و با جانفشانی و پیگیری‌های شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان(عج)، یكی از شبكه‌های بزرگ ترور و خرابكاری رژیم صهیونیستی و تعدادی از هسته‌های حفاظت شده عملیاتی آنها در كشور شناسایی شده و گروهی از تروریست‌های جنایت‌پیشه و مزدوران همكاری كننده با آنها بازداشت شدند.

سلسله عملیاتی كه در چند استان مرزی و مركزی كشور انجام شده و به بازداشت تروریست‌ های وابسته به رژیم صهونیستی منتهی شد، به دنبال ماهها اقدامات اطلاعاتی - عملیاتی پیچیده و متهورانه صورت گرفت كه خون پاك 'مصطفای ملت ایران' (شهید مصطفی احمدی روشن) انگیزه‌ای دوچندان به مجاهدان خاموش و بركتی مضاعف به اقدامات و پیگیری‌های آنها در مسیر شناسایی شیاطین و حتی كشف ستاد منطقه‌ای صهیونیستها در یكی از كشورهای منطقه و عوامل فعال در آن ستاد انجامید.

تعدادی از هسته‌های عملیاتی بازداشت شده در حالی كه آماده انجام عملیات تروریستی بودند، مورد ضربه رعد آسای سربازان بی نام و نشان ایران و اسلام قرار گرفته و از ماموریت‌های تروریستی آنها پیشگیری به عمل آمد.

از بازداشت شدگان، مقادیر قابل توجهی بمب های سنگین آماده انفجار، انواع مسلسل و سلاح های كمری و صدا خفه كن، تجهیزات نظامی، مخابراتی و دیگر ابزارآلات تروریستی كشف و ضبط گردیده است.

ضرورت رعایت ملاحظات امنیتی و محدودسازی امكان عملیات ایذایی احتمالی از جانب دشمن صهیونیستی ایجاب می كند كه اطلاعات بیشتر پیرامون تعداد تروریست های دستگیر شده، ماموریت های آنها، وسایل و ابزار مكشوفه، پایگاه منطقه ای شناسایی شده و حامیان رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات جنایتكارانه و رذیلانه تروریستی را به زمان مناسبی در آینده موكول شود.



سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, :: 22:51 ::  نويسنده : Hadi